måndag 28 september 2009

Födelsedag, fjäll och finsöndag

Kit teung puut pasaa tai. Mai kon ja kao jai anni, dii. Kien tuk daai :) Dtää chan mai kao jai tuk, kien tuk mai daai. Mai bpen rai. Chan mai bpen kon dii. Mai dii-jai. Wannii aan koong, mai jai-dii. Dtää puean jai-dii. Kortod! Yang kit tueng kao. Mai kit tueng maakmaak. Mii wan mai kit tueng, mii wan kit tueng maakmaak, mii wan kit tueng nit noy. Mai yaak kien kit tueng tii nii. Mai yaak puean ja aan. Mai dii yang jam daai, chai mai? Dtää mai dii lueuem, chai mai? Mai ruu. Dtää lueuem mai daai, läogoo jam mai koi sanuuk samöö. Bpii diao tii läo, yuu tii ruea gap puean. Wan nii bpi diao tii läo, mai rak kao. Mai yaak rak kao. Mai sanuuk. Prong nii bpii diao tii läo yaak rak kao nit noy. Wan put bpii diao tii läo, juub kao, yaak rak kao. Mai ao kit waa, dtää ao kit waa. Ghhaaa. 'Yang kit tueng tö ruea kuen, dai yin mai? Tö yang yu nai huajai koong chan. Kom ta noon tuk kuen, yang fan, yang hen wa rao rak gan. Tö yu tii nai? Kit tueng tö.'

Jag saknar att prata thai. Undrar om jag kommer att förstå det här om ett år. Man kan ju hoppas.

Min födelsedag häromdagen var väldigt bra. När jag var liten så hade jag alltid drömmen inför min födelsedag om att den skulle vara så speciell, men jag blev alltid besviken när jag insåg att det mest var en speciell dag för mig, och inte för alla andra. Fast i år kändes det som att alla tänkte på att jag fyllde år nästan mer än vad jag gjorde, det var så roligt! Jag kände mig så firad, hade till och med en kör på rummet på morgonen, med bullar och te i min favorittekopp.

Innan dess var det fjäll i höstskrud i dagarna tre, ahh! Hade nästan glömt bort hur underbart det är att gå i fjällen, även om jag först blev lite besviken över att dom venska fjällen inte kändes lika mäktiga som inkaleden och Anderna, där jag vandrade sist. Jag har så svårt för att bli fascinerad nuförtiden, det är så trist! Men något som var bra var i alla fall att jag kunde prata inkaleden med I, som också har varit där, och med S och G, som vill dit. Så jag slapp känna mig så jättetjatig ("när jag gick inkaleden, då..."), skönt! Fick känna mig erfaren när matlaget undrade om det var någon som hade lagat mat på stormkök förut, jag hade typ tagit för givet att det var nåt alla åtminstone gjorde nån gång på idrotten i skolan, men tydligen inte.

Igår var en bra dag. Den innehöll typ allt som en plugga- och slapparsöndag ska göra. Lång sovmorgon, sen läsa en bok många timmar (eftersom typ halva klassen hade mislyckats med att beställa boken som skulle vara utläst tills idag, men jag lyckades i alla fall låna den), tvätt, spontanbesök på gudstjänst (efter bytet från mjukisbyxor såklart), bönegrupp, filmtittande, försök till plugg igen, men som mynnade ut i timmar av sånt där nattligt djupprat. Fast pluggandet blev klart också. Det enda problemet var väl att lösningen på att hinna med så mycket blev att inte gå att lägga sig förrän halv fem, så idag är jag trött och inte på sånt topphumör som jag gärna hade varit på. Men snart blir det tv-tittande med te, och sen sängen, om allt går som planerat. Men man vet ju aldrig...

Inga kommentarer: