torsdag 2 december 2010

En återhämtningsdag innan det gäller

Imorgon är det äntligen tenta. Äntligen eftersom det innebär att kursen är slut och jag får en ledig helg. När nästa kurs startar igen får jag börja om från början. Vara med ända från start, inte halka efter, inte ha massa att ta igen. Förhoppningsvis kunna vara ledig på kvällarna och kunna hitta på saker som jag inte måste göra.

Idag strejkade hjärnan. Den ville inte lära sig mer, och den ville framförallt inte tänka metodiskt och logiskt och skarpt. Den insåg inte längre det roliga i strukturen i ett mattetal, och den ville inte hålla koll på alla detaljer på ett fint och strukturerat sätt. Jag insåg att jag kanske har kört lite för hårt med den på sistone. Har aldrig riktigt tänkt på att hjärnan kan behöva återhämta sig emellanåt också. Men eftersom jag gärna vill vara vän med min hjärna imorgon så fick den som den ville. Matteböckerna hamnade i ryggsäcken, och efter lunch med J så bar det av mot stan. Okynnesshopping, me like! Klarade av mitt egentliga uppdrag på ca fem minuter, och efter det unnade jag mig saker som partyklänning, gott te och örhängen. Egentligen är det kanske efter tentan man brukar unna sig saker, men det är ju nu jag behöver det som bäst.

Jag hoppas att jag ska lyckas tycka det är roligt med matte imorgon igen, det vore väldigt välbehövligt! Då och då försöker jag försiktigt tänka på att ta fram boken, men än så länge så känns det för tråkigt för att jag ska våga.

Tror nog jag måste vila hjärnan lite till.

Inga kommentarer: