söndag 3 mars 2013

Jag tror att jag låtsas att jag är sjuk istället

Idag är jag lite trött och seg. Både i huvud och kropp. Trots att jag för första gången på länge har sovit ut tills innan väckarklockan väckte mig. Eller kanske just därför.

Det är opraktiskt att vara seg i både huvud och kropp samtidigt. Det gör att det både blir för jobbigt att plugga och att ta promenader. Och jag som hade tänkt att ägna mig helhjärtat åt plugg idag, möjligtvis med en paus för att träna lite. Men trots en sol som sken och nysnöade och nypreparerade skidspår orkade jag mig inte ut. Istället så satt jag helt fast i soffan några timmar och lyssnade på P3-dokumentärer.

Nu på kvällen har jag fruktlöst försökt peppa mig själv till olika saker. "Heja mig, passa på att dammsuga lägenheten nu!" Mjää. "Heja mig, passa på att fixa det där himla cykelskrället nu när du inte har så mycket annat för dig!" Mjää. Orkar inte. "Heja mig, passa på att sätt in de där papperna i pärmar nu, det är ju inte så svårt!" Mjää. Tråkigt. Jag lägger dem här på stolen istället, då syns de inte så mycket. Ghaa. Inte konstigt att jag aldrig får något gjort, när jag bara vägrar så fort jag får chansen.

Nu funderar jag istället på att låtsas att jag är sjuk. Titta på tv och äta glass. Låtsas att jag är fysiskt inkapabel till att göra något vettigt överhuvudtaget. Det är väl sånt man får göra när man är vuxen? Eller hur var det nu?

Inga kommentarer: