måndag 7 juni 2010

En aning mer mogen

Phu, min första jobbdag är avklarad, vilket känns skönt. Känns också skönt att jag är ledig i två veckor nu innan mitt egentliga schema drar igång. Ska bara lyckas undvika att bli inringd så är de kommande veckorna fulländade ;)

Inför jobbdagen var jag inte så nervös som jag trodde att jag skulle vara. Det berodde nog till stor del på att jag natten inför jobbet drömde att jag inte var den enda nya på jobbet, och det bästa allt var att 3-4 stycken av mina arbetskamrater var folk från min fd klass. När jag vaknade insåg jag att dessa människor faktiskt bor massa mil från mig, så att sannolikheten att jag skulle få träffa gamla klassisar och ha bibeldiskussioner på arbetstid var ungefär noll. Men jag hade i alla fall en positiv känsla där på morgonen, det var trevligt.

Dessutom insåg jag att jag hade mognat. Dels att jag kunde tacka ja till allt kaffe som erbjöds (jag drack hela två koppar utan att få ont i magen!), men också att jag har mognat socialt och modmässigt. Jag kände så stor skillnad mot förra gången jag kom till samma äldreboende, direkt från gymnasiet och hade inte tvingats umgås med andra männsikor än såna som var som jag själv. Den här gången kunde jag anstränga mig mer för att hitta vägar in i samtal, även om det inte är saker jag pratar om normalt. Dessutom insåg jag att det värsta som kunde hända inte var så farligt, att känna sig lite bortkommen ibland är inget man dör av. Åh vad jag är glad att jag har gjort lite olika grejer efter gymnasiet!

Något annat som gör mig glad är att det redan är inplanerat lite besök till och från skolvänner. Längtar längtar, idag var jag tvungen att gråta en skvätt efter ett telefonsamtal med skolvän, det känns uppmuntrande att det inte behöver dröja en evighet innan vi ses igen!

Igår blev vissa saker och ting mer verkligt, och jag känner mer som jag borde känna inför dessa saker och ting. Skönt att upptäcka att jag har kvar någon moral och samvete, även om det inte är den roligaste känslan.

Inga kommentarer: