torsdag 9 september 2010

Mattenörd, javisst!

Igår hade jag en fin kväll. En kväll som jag har längtat efter i ungefär ett och ett halvt år. Jag fick sitta och grotta ner mig i lagom kluriga mattetal, med en kopp kaffe framför mig, och fick jobba helt ostört timme ut och timme in. När det var dags för mig att bestämma mig för om jag skulle tacka ja till folkisen eller inte så fick jag en bild av mig själv sittandes med massa matte och en stor kopp te, och den där fridfulla strävande känslan. Det enda som skilde drömbilden från igår var att teet var utbytt mot kaffe, men det var helt klart godkänt. Och jag ska få plugga massa matte hela hösten! :D Jag hade nästan glömt hur roligt jag tycker att det är, och blir nästan lite rädd för min egen nivå av nördighet. Men det är väl bara att tacka och ta emot.

Idag har vi labbat med cancerceller, det känns seriöst och på riktigt. Det är häftigt att känna att man gör något som faktiskt påminner en hel del om ens framtida yrke. Det är lite läskigt att tänka att det bara är någon slags "slutspurt" kvar (eller okej, fem år, men jämfört med alla tolv år man har gått i grundskolan hittills så är det inte så mycket) innan jag är färdig för det yrke som kommer att vara Mitt, i den yrkesroll som kommer att forma så mycket av min identitet i resten av mitt liv. Det är så att det svindlar lite, men jag försöker intala mig att det inte är så himla stort och avgörande som det låter.

De senaste dagarna har jag varit i kyrkan för första gången här, det var riktigt trevligt! Det skadar inte heller att det tar mig ca en och en halv minut att cykla dit, det är annat än 45-minuterspromenaden hemma! Jag kom på att jag inte har varit på gudstjänst på i princip hela sommaren, jag har känt att jag har längtat de senaste veckorna.

Och på tal om gudstjänster, på söndag ska min lärare från förra året predika på tv-gudstjänsten! Jag kommer att sitta som klistrad vid tvn tillsammans med AS, ser fram emot det! Ser också fram emot J-dejt på söndag, det blir nog en bra dag.

Jag föll för frestelsen och gjorde chokladbollar apropå ingenting idag, kanske ska ta mig en till... :)

Inga kommentarer: