måndag 27 augusti 2007

I fjällen finns det mycket frisk luft, tack!

Jag har...

  • ...varit i oviksfjällen med 3 underbara vänner och 2 hundar


  • ...burit 19 kg packning på ryggen

  • ...sovit i tält

  • ...tänkt att gå drygt tre mil, men ändrat mig när vi insåg att då skulle gruppen (4 människor och 2 hundar) få klara oss på 5,5 liter vatten på ungefär ett dygn

  • ...lagat massa mat på stormkök (och försökt ta en "reklam-för-trangia-bild" :P)

  • ...plockat och ätit hjortron, hallon och blåbär
  • ...kissat med den här utsikten (och många andra fina):

  • ...badat näck i en iskall, klar fjällsjö


  • ...sett massor med renar, uppemot hundra stycken skulle jag gissa på, här är en av dom:


  • ...blivit alldeles hänförd över hur otroligt mycket frisk luft det finns i fjällen, och hur lite människor den skulle räcka till

  • ...tagit av mig byxorna och vadat genom en kall, hyfsat ström och drygt knädjup å med packning, över lite slippriga stenar. Som tur var så höll jag i mig i J, M och A för att inte halka.

  • ...druckit så mycket vatten jag har kunnat (satsat på att få i mig minst en liter varje gång), för att sen fylla vattenflaskan, eftersom det var så långt till nästa bäck. Detta resulterade i kisspauser ungefär två gånger den närmaste halvtimmen.


  • ...sett en av hundarna som vi hade med oss springa 0,5-1 km bort, ifrån oss för att jaga några renar, utan att lyssna på sin mattes rop

  • ...haft det allmänt bra.

Det står ca 15 renar ungefär 100 meter framför oss. Det har börjat skymma, så de syns bara som svarta silhuetter, vilket gör att de ser lite hotfulla ut. Vi stannar till och diskuterar vad vi ska göra.
-Blås i visselpipan så kanske dom går iväg!
Vi blåser.
-Dom kommer emot oss! Hjälp, vad ska vi göra?!
-Vi går åt vänster runt dom.
-Nej, dom kommer ju åt det hållet! Spring åt höger!

Vi klarade oss.

1 kommentar:

shanhoo sa...

jag känner en otrolig lust att köpa ett trangiakök. varför?