lördag 20 oktober 2007

Godis?

Jag fryser. Det känns som att man inte ska behöva frysa om man sitter inomhus med långkalsonger under jeansen och en tjocktröja med uppdragen luva. Fast just nu så fryser jag hellre än svettas. Man kan tycka synd om sig själv på ett annat sätt om man fryser jämfört med om man svettas, eftersom man "ska" tycka värmen, särkilt sommarvärme, är jättehärlig och alltid underbar. Det tycker inte jag.

Just nu överväger jag om jag ska gå och köpa godis. Jag är egentligen inte så supersugen, eftersom jag redan har ätit bullar och tårta (ja, jag är ensam hemma, rätt gissat), men kan inte komma på så mycket mer att göra. Har hunnit läsa folks bloggar redan, och när man går upp tidigt på en lördagsmorgon så blir dagen evighetslång. Vissa dagar kommer jag inte igång och gör nåt förrän den här tiden (eller åtminstone tiden som var för en timme sen) ändå. Och nu känner jag mig klar med den här dagen. Har redan hunnit vara på stan, vilket inte var en så jättetrevlig upplevelse eftersom det kändes som att alla var där för att gå rakt in i mig eller stå ivägen när jag försökte gå förbi. Jag fick nästan lite panik ett tag på indiska när jag inte kunde komma ut. Men till slut gick det bra.

Poängen med att köpa godis skulle vara att kunna ligga och läsa och äta goodis, vilket känns väldigt lyxigt och mysigt. Plus att det skulle passa ihop med mitt nuvarande humör. Problemet är att det finns en risk att jag hinner äta upp godiset eller en del av det innan jag hinner hem, eller så byts mitt humör ut när jag har gått en promenad. Sen så ligger jag inte alls i fas med min budget för den här månaden heller. Den spräcktes första helgen, så jag förstår inte hur den skulle kunna hålla i och för sig. Men jag har pengar om jag för över.

Om jag skulle fråga någon vettig människa så skulle den förmodligen säga: köp inte godis, det är bara onyttigt!!! Socker, usch, ditt insulin kommer dö, och du har ju faktiskt ätit mer än nödvändigt av onyttigheter idag. Och för att inte tala om igår!!! Du klarar dig på den energin i en vecka, akta dig för att äta mer! Och du tränar ju faktiskt aaaaldrig, hur ska det här sluta! Du är nog den mest onyttiga människan i hela världen, eller åtminstone i hela sverige, eller åtminstone i hela sundsvall, skärp dig nu, alla andra klarar det faktiskt, utom du.

Okej jag överdriver kanske. Men det känns som så ibland. Jag saknar den bekymmerslösa tiden när man var ung, och man inte behövde tänka. När man kunde äta sitt lördagsgodis i frid och fröjd utan att tänka vare sig på nyttighet eller ekonomi. Eller framtid eller annan stress, man kunde läsa hur mycket man ville, det var bara läxor som tog max 20 minuter per dag fyra dar i veckan. Lediga helger med mycket möjligheter.

Nu ska jag äta tårta och dricka te med mamma=inget godis.

Inga kommentarer: