fredag 5 oktober 2007

Snälla flickor förändrar inte världen

... så hette boken jag fick av mamma häromdagen, som försenad födelsedagspresent. Jag tror att hon vill att jag ska bli lite mer kaxig. Fast faktum är att jag hade kollat på boken men känt mig för snål för att köpa den (vilket nog var en ganska bra idé eftersom jag hade 0 kr i plånboken och typ 23 kr på kortet...). Jag kände mig lite träffad av inledningen:

Jag vill berätta för dig om en person jag en gån kände väldigt väl.
Hon var en trevlig flicka: lydig, artig, socialt accepterad. Nästan för tystlåten kunde somliga tycka, men inte desto mindre behaglig. En oerhört snäll flicka.

Fast hade jag inte kollat på den först så tror jag att jag hade blivit lite förolämpad på nåt vis av att få den. Tur att jag såg den innan då. Boken går alltså ut på att det inte är bra för en själv eller för nån annan att vara en "snäll flicka", man ska vara en "god kvinna" istället. Vilket innebär att man är mer av sig själv än vad "en snäll flicka" är. Låter väl rätt klokt, även om jag tycker att "en god kvinna" låter typ som en afrikansk medicinkvinna.

...................................................................................

I am hanging on every word you say
And even if You don't want to speak tonight
That's alright, alright with me
'Cause I want nothing more
Than to sit outside Your door
And listen to You breathing
Is where I want to be
//Lifehouse

Det känns bra när det känns så.

3 kommentarer:

Joe sa...

lät som en riktigt spännande bok, lite feministiskt däng skulle vi alla nog behöva... :)

Anonym sa...

Haha, det är bara höftskynket och de ockulta riterna som fattas för den kompletta Goda Kvinnan!

Jag fick "Stora manualen när du flyttar hemifrån" när jag fyllde år. Morsor och vinkar...

Anonym sa...

näe vad säger du? dags för en uppdatering kanske?!