onsdag 3 oktober 2007

Jobbigt läge

Gah, jag blir tokig, eniros hemsida funkar inte. Och jag som fick hemläxa att svara på massa frågor om eniro. Osis. Fast det är ju lite skönt med en hemläx, det påminner ju lite om skolan iaf ;) Plus att det är trevliga och lätta frågor (om man nu skulle få hemsidan att funka), typ vilka länder finns eniro i? och såna saker. Men annars känns eniro lite jobbigt just nu. Var på ett introduktionsmöte i måndags, vilket dom inledde med att understryka hur alla hade trivts så bra på eniro ("och jag har jobbat här i jättemånga år, och jag har verkligen TRIVTS, det är därför jag har blivit kvar" "och jag har jobbat här i ännu fler år, och det är för att det verkligen är en bra arbetsplats där jag har trivts såååå bra"). Vilket gjorde mig mer misstänksam än lugnad. Men hade det bara varit det så hade det inte varit någon fara. Den som hade intervjuat mig, och som var där och var med och berättade om jobbet, tog upp det här med uppsägningstid. "Tydligen var det någon som hade hört av sig till kontorsfixarna och kollat det här med uppsägningstid, vilket ju känns väääldigt tråkigt att prata om såhär innan man ens har börjat, men jag kan ju säga att det är ingen uppsägningstid, men om ni nu vill säga upp er, vilket jag verkligen hoppas att ni inte ska vilja göra, så ser vi gärna att ni säger till så fort ni vet att ni ska sluta." Jag vet inte om hon visste att det var jag som hade frågat, men jag försökte se ut som om jag tyckte att det var väääääldigt tråkigt att det var någon som var så omotiverad att jobba så att hon eller han hade kollat upp hur man skulle säga upp sig redan innan man började jobba. Vet inte om hon gick på det, men hon tittade i alla fall inte argt på mig.

Men det här var inte heller allt. Dom pratade om ledighet, och sa att vi inte har nån betald semester, vilket jag kan förstå. Sen sa dom att vi ju är anställda för att jobba, men om vi nån gång skulle behöva ta ledigt, så var det bäst att vi sa till typ 3-4 veckor innan. Men då skulle vi minsann inte tro att vi skulle få jobba så mycket som vi ville den perioden sen!!! Jag satt tyst och räknade på antal veckor tills jag ska till stockholm, och kom fram till att det är om 4 veckor. Jag insåg att jag antingen skulle behöva be om ledighet där och då, eller fegringa/fegmaila under veckan eller ta upp det det första jag gjorde på utbildningen. Problemet var bara att bortförklaringen "jag bokade resan innan jag sökte jobbet" skulle funka bäst den allra första dagen. Så jag bad om ledighet, hon verkade inte så glad. När jag kom hem var jag alldeles gråtfärdig över att jag kände mig som en sån hemsk anställd, och det kändes som att jag skulle få jobba dubbelt så hårt som alla andra för att få dom att tycka om mig igen. Jag känner mig inte lika bra nu som jag gjorde på intervjun.

Dessutom har jag insett att det inte är självklart att jag kan få ledigt över hela nyårshelgen och Livskraft!!! Och jag vill verkligen verkligen verkligen åka!!!!! Jag behöver åka! Har jag tur så jobbar jag inte så mycket den helgen, och så kan jag kanske byta bort nåt pass, men jag hinner inte anmäla mig efter det att jag har fått schemat... :( Och förmodligen är det väl över jul och nyår som alla andra vill vara lediga, typ alla fast anställda med semesterdagar att ta ut, så det är väl då vi timvikarier får hoppa in som mest. Och jul är väl inte att tänka på att vara ledig på, särskilt inte om jag på nåt sätt kan påverka om jag vill vara ledig på jul eller nyår. Men annars så fick jag frågan på Bruksgården igår om jag kan jobba på jul, så jag behöver inte vara arbetslös på julafton verkar det som i alla fall. Jippie. Om jag mot förmodan inte skulle jobba på eniro på julafton så tror jag att jag måste ha mobilen avstängd och telefonjacket utdraget för att slippa rycka in för dom som blir "sjuk" på julafton. Tydligen så var det vanligt med sjukskrivningar på jul. Taskigt tycker jag.

Ett sista problem som jag har kommit på vad gäller jobbet på eniro är mina teaterföreställningar. Hur ska jag kunna boka in en föreställning när jag bara vet hur jag ska jobba i två veckor framåt?! Eller rep? Fast repen går väl lättare, föreställningar måste man väl boka in tidigt! Jag har nåt slags schema så jag vet att jag är ledig varannan helg och nån dag under vissa veckor, och jag vet att jag slutar senast kl 18 vissa dagar. Så det är väl så man får planera... Men dom är ju inte så många, och då får vi ju inte till så många föreställningar effektivt under en kort period, som planen verkar vara. Jobbigt läge!

Åh vad jag saknar trygga, regelbundna skolan, där man kan ha framförhållning!!! Och man är där mer för sin egen skull än nån annans, så man kunde ta ledigt utan att andra led av det, det var bara en själv som fick värdera om det var värt den extra stressen. Och sånt kan jag.

Men, det som känns bra nu, är att orkestern har kommit igång!!! :D Och även om jag inte vet om jag kan vara med på konserten pga mitt störda eniroschema, så VET jag när konserten och när ALLA repetitioner är, åh vad skönt det är! Och så vet jag vad jag ska göra, och nu har jag till och med sällskap på min egen nivå, dvs det är inte bara musiklärare i orkestern längre. Fast det var det inte riktigt förut heller, men nu finns det kompisar i cellostämman till och med, och inte bara ett redan tajt tjejgäng studenter från Miun i fiolstämman. Det känns som att det är det enda som är kvar och vanligt från förra året där jag inte har massa ansvar för andra. Det gör inget för alla andra om jag missar det, men det är roligt att gå när jag kan. Och jag behöver inte lova massa för att sen behöva trixa massa för att ta mig ur det, och jag behöver inte ens träna på att säga nej. Kravlöst.

Inga kommentarer: