torsdag 14 juni 2007

Blöt men glad skogsmulle

Idag har jag invigt mitt nya trangiakök, utekokbok, ryggsäck och spork (kniv, sked och gaffel i ett). Jag kände mig en aning överhurtig som gav mig ut i skogen fast det spöregnade, men har man väl hackat löken (okej jag fuskade och hackade den inne) så kan man ju inte bara dra sig ur? Jag har kommit fram till att jag är ganska kass på att beräkna hur mycket T-sprit som går åt när man lagar mat. Jag har bestämt mig för att jag nästa gång jag chansar så ska jag hellre chansa på för lite än för mycket. I alla fall om det är kallt. Särskilt eftersom jag inte litar på locket till brännaren, jag känner att jag måste vänta tills bränslet är slut. Jag hann bli väldigt kall innan jag kom fram till att det är bättre att offra ryggsäck med innehåll än att offra min hälsa, så när jag skakade ganska mycket och fingrarna inte kändes så mycket tog jag någon extra säkerhetsåtgärd med hjälp av broccoliplastpåsen och chansade. Locket höll tätt. Alla mina nyinvigda saker funkade jättebra, men mitt regnställ är inte så väldigt vattenfrånstötande efter några timmar i spöregn. Synd.
Men det var iaf jättegod mat jag lagade, och det blev extra gott för att jag var kall och blöt! Och jag fick verkligen tid till att göra ingenting, fast på ett mer aktivt sätt än vad jag brukar inomhus. Jag satt till exempel och räknade sekunder och minuter för att veta hur länge bulguren hade kokat (ville inte offra mobilen i regnet för en sån enkel sak), och jag kände mig inte särskilt uttråkad eller rastlös, jag hade ju nåt att göra. Det borde fler testa! Fast jag rekomenderar att göra det nån gång när man inte är så kall och blöt, varm och torr tror jag det är en trevligare upplevelse.

Och snart är det midsommarläger! Årets höjdpunkt närmar sig, bara några dagar kvar nu.. Snart får jag äntligen komma ut till eriksdal och träffa alla hermanianer igen, det var längesen nu, iaf på hermanvis. Längtar längtar....

Inga kommentarer: