söndag 24 juni 2007

Midsommarläger <3 (oj vad jag INTE brukar skriva såna hjärtan)

Så är årets midsommarläger slut. tråkigt, men man kan ju inte ha midsommarläger för evigt. Man blir lite trött också. Har varit extremt kreativ och målat en hel tavla, till en superdupermegahyperbra låt ;) Skrev ner texten här, den är det bästa med låten.

Det känns på något vis som om vi som var där, särskilt vi som var äldre, är som en egen liten familj. Vi som har växt upp tillsammans (många av oss iaf) sitter där på bibelstudiumet med på kära gamla Eriksdal, i samma rum där dom flesta av oss hade konfirmerats, och lyssnar på när E pratar på ett så välkänt sätt. Tillsammans så diskuterar vi grejer i Bibeln som vi inte riktigt förstår eller som vi typ förstår. Dom som bara ser oss heja på varandra lite lamt i skolan tror jag inte kan föreställa sig stämningen på lägret. Fast det har väl inte mest med hejandet i skolan att göra att det kan vara svårt att föreställa sig iofs. Men vi har så mycket gemensamt som inte märks så mycket annars. Både mycket av barndomen gemensamt, men också tron, och allt som kommer med det. Till exempel hur underbart det kan vara att sjunga lovsång i två timmar på midsommarnatten istället för att supa skallen av sig. Och att det inte är viktigt att vara "tuff och cool", utan att det är kärlek som gäller ;) (vi ska nog lära dig A, bara du kommer på Herman eller kommer tillbaka på midsommarläger någon gång!).

Helt enkelt är midsommarlägerfolket folk som gör att jag känner mig hemma, och jag känner att det är en miljö där folk är ganska mycket som mig. Låter väl kanske ganska tråkigt, men jag lovar, alla är inte likadana, det är bara det att vi har väl ungefär samma värderingar om mycket, vilket gör det enkelt.

Om man dessutom lägger till att Eriksdal är en underbar plats och att jag har så mycket minnen därifrån och att jag kan alla interna midsommartraditioner och jag kan Din Klara Sol Går Åter Opp utantill (alla fyra verser!) för att jag har varit på så många flagghissningar med morgonbön och jag kan dom flesta lovsångerna i lovsångshäftet utantill och att det har blivit en sport för mig att komma på vilket nummer som hör ihop med vilken låt och att jag hittar i husen och har sovit i alla rum i parkvillan utom 2 och att jag älskar dom stickiga och nersuttna sofforna i parkvillan så kanske det går att förstå ungefär vad jag har för känsla för midsommarläger...

Och i år så var det lite lugnare än förra året, för mig i alla fall, mer avslappnande än utmanande och spännande. Berodde väl mest på en anledning....

Inga kommentarer: