tisdag 24 juli 2007

Politiskt okorrekta kvällen?

Nu var det ett tag sen jag var här. Jag har ju blivit seriös och jobbat mycket, då hinner man ju inte med sånt trams som bloggar, haha :P Närå, men jag har jobbat mycket, och sen varit hos mormor och morfar, så jag har inte haft så mycket tid. Och så kom ju Harry Potter i lördags, så sen dess har jag haft fullt upp med att läsa ut den innan nån hann säga hur det gick eller vad som hände. Jag klarade mig nästan, men när jag hade några kapitel kvar fick jag höra en viktig detalj hur boken skulle sluta. Tydligen så hade dom visat en bild på sista sidan på dom franska nyheterna, hur dum får man vara?! Fransmannen som bor i vårt hus i veckan sa att det inte gjorde nåt, för typ ingen kunde engelska i Frankrike, men det gjorde ju han, så han berättade för mig. Men det var spännande ändå, jag litade inte på att han hade rätt (han berättade bara detaljen först, och så fick jag höra hur han visste det sen). Boken var iaf bra, men hemsk stundtals. Vet inte om det kan kallas barnbok riktigt längre, men... Jo, kanske, men lite hemsk är den. Nu är den slut iaf, och har överlämnat boken till en spänd och förvantansfull K. :P

Jag känner att jag bara håvar in pengar. Det är väl kanske inte så mycket om man jämför med många andra som jobbar hela sommaren eller 100% eller jobbar med massa ob hela tiden, men för mig, som är van vid studiebidrag på 100 kronor i månaden, plus nån gång kanske nån hundring extra för barnvaktning så känns det riktigt bra att skrapa ihop 600-700 kronor om dagen. Kanske mer, jag är inte säker på vad jag tjänar i timmen exakt. Och nu är det många sjuka, så den här veckan får jag jobba fem dagar istället för tre. Ojojoj. Nu blir jag rik. Kalla mig materialistisk, men jag är nog lite sån. Trodde dom flesta var sån, men tydligen inte. "Men, pengar, vad är det för bra med dom egentligen?" var det nån som sa (inte ordagrant, men typ) när jag försökte muntra upp för att familjen åkte till stockholm medan han skulle vara hemma och jobba. Då kände jag mig ytlig och som en dålig människa. Jag blir faktiskt glad av att få pengar. Eller i alla fall lättad, man behöver inte tänka lika mycket.

Men pengarna är inte den enda anledningen till att jag är glad att ha jobb. Jag trivs! Tanterna och gubbarna är så söta :P Och det är så skönt att få nån ordning på dagarna, och inte bara sega bort allt. Typ vakna halvsent, sega på halva dagen, komma på att man vill göra nåt men alla är på jobb eller har varit snabbare än en själv att hitta på nåt, och så är det lite ansträngande att dra ihop grejer. Och när man har gjort massa små, onödiga grejer så är det till slut kväll, och då kan man antingen sitta vid datorn eller titta på film med gott samvete. Och så är ännu en sommardag över. Då känns det bättre att åka iväg på morgonen, göra nåt vettigt, och sen faktiskt njuta av ledighet sen. Man gör nåt vettigt av dagen utan att behöva ta tag i det själv, och det är skönt :) Hoppas jag får jobba i höst också, jog tror jag kommer bli tokig annars av göralöshet.

Nu tänkte jag skriva nåt djupt och filosofiskt om grupper och roller, men det vill inte komma ut så bra som jag tänkte i torsdags (när datorn var upptagen när jag kom hem så jag inte hann skriva). Så jag nöjer mig med att säga att vissa roller kan man så bra, helt utantill och flytande, och det är skönt. När man vet vad som förväntas av en, och man har inga problem med det man ska göra, säga, tänka och tycka. Då gör det inget om det inte är dom närmsta kompisarna man ska träffa, kan man rollen så är det lugnt ändå. Det är skönt. Det låter som om jag inte har något eget jag, utan bara försöker passa in i roller, men så är det inte. Fast det gick inte att förklara med kvällens ord, som håller på att ta slut nu, så du får bara acceptera om det går.

1 kommentar:

shanhoo sa...

stackare som bara får 100 kr i månaden :P