onsdag 16 april 2008

Ett soligt Prag

Ah, idag har varit en bra dag. Lugnt och skönt, lagom sovmorgon (dvs ett naturligt uppvaknande på lämplig tid, inte för sent), tid för datorn, chokladätande, några timmars cellospelande... Skönt att inte komma hem till hets och stress! Och på tal om att komma hem, jag har ju varit borta :)

Det bästa med Prag, som jag blev lycklig över redan när planet började närma sig landning, var att det inte var vinter. Det var nästan sommar! Gräset var grönt och blommorna var utslagna. Jag kunde gå i kortärmat klockan sju på kvällen, och ibland på dagarna önskade jag att jag hade haft med mig en kjol eller kortbyxor.

Annars har min resa bestått av mycket flashbacks från andra resor. Dom flesta flashbacken har varit från slovakienresan, vilket kanske är ganska förståeligt. Till exempel när jag hörde tjeckiskan pratas, särskilt när jag såg en som var lik slovakien-K som pratade tjeckiska. Eller när jag fick höra kommentaren "det är faktiskt billigare med öl", när jag var den enda i sällskapet som valde en cola framför öl. Eller när jag köpte och åt Horalky. Eller när jag åkte buss, och biljettsystemet fungerade på samma sätt som i Kosice. Alla dessa slovakienflashbacks har gjort mig jättesugen på att åka tillbaka, nån som vill följa med? ;)

Jag har också fått flashbacks från Trondheimresan vi gjorde med sus. Det berodde mest på mötet med våren utomlands innan den kom hem till sundsvall, men också när jag såg en ungdomsorkester från england som tydligen var på nån slags turné. Prague tour 2008. Vill också! Kände jag då, och fick hålla mig i skinnet för att inte gå fram och fråga om jag fick vara med, haha.

Andra reseflashbacks var till exempel från klassiska familjesemestrar, till exempel från den i Tyskland, när man sitter på en bänk på ett torg och äter sin lunch bestående av en macka man precis har köpt, och dricker cola. Eller från usa: "ska du både ha fläskkött och gulash??!!"

Jag har fått en flashforward också, när jag var på arlanda och insåg att nästa gång jag befinner mig på den platsen är jag på väg mot Ecuador! Sjukt overkligt! För säkerhetsskull så kollade jag upp från vilken terminal planet mot New York klockan 9:10 skulle gå idag, bara så att jag skulle veta om det. Ja, jag erkänner, jag hade lite tråkigt där på flygplatsen i väntan på tåget :P
Men vad har jag gjort annars då, förutom att efterlikna andra resor? Tja, jag har gått massor med steg, väldigt många metrar, flera kilometrar och en eller ett par mil om dagen. Men man behöver inte oroa sig för att jag har tynat bort, jag har varit noga med att stoppa i mig energi också, till exempel i form av äppelstrudel, chokladtårta, gulash och knödel.

Jag har aktat mig för att förstöra andra turisters kort genom att gå ivägen för sevärdheter, och aktat mig för att få med alla andra turister på mina bilder på sevärdheterna. Såhär kunde det till exempel se ut när turister trängs för att se en stor kyrka:

Det var bara att följa med strömmen och titta på det som skulle tittas på.

Nånting som var roligt var att jag hittade en cello- och fiolmakare och hans butik! Där införskaffadde jag mig ett rengöringsmedel till cellon, så nu har jag äntligen fått bort en fläck som har suttit där sen jag köpte den! Fast okej, jag erkänner, mycket av anledningen till att jag överhuvudtaget gck in och frågade efter polishen var att det skulle vara spännande att gå in i butiken, men jag vågade inte göra det utan ärende. Fast jag har faktiskt tänkt att skaffa nån polish, så det var bra också!

I övrigt så har jag mest mått bra och njutit av att resa. Nu måste jag äta innan TJ!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klart vi måste tillbaka! :D (fast om man ser till min ekonomi just nu och en tid framöver blir det du som betalar biljetten.. ;) )

Vilken mysig resa du verkar ha gjort! Föresten drömde jag inatt att jag satt och tjatade på en koala (som jag uppenbarligen var gift med) att detta ludna djur och jag behövde åka bort på semester.. :P

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...

Lovely, när ska vi fara? ;) Fast i och för sig så bör jag kanske inte lova nånting innan jag vet lite mer exakt vad sydamerika kan tänkas gå på, eller vad jag ska göra i vår och hur mycket det kan tänkas kosta.. Plus att min sommar börjar bli ganska uppbokad redan, hoppsan, hur gick det till? :P Men annars så ;)

Men snart blir det i alla fall en kortsemester med hajkande, och även om man tar en kort hajk, så är det inte många slags semestrar som kan vara så välgörande och avslappnande som en hajk! :) Kvalitetsemestrande liksom. Plus att hajker kan bli väldigt ekonomiska, särskilt om man inte drar iväg så långt. Så du kan hälsa din koala att det löser sig! ;) Och koalor har väl inte ens ovanan att jaga andra djur som till exempel renar (bara sådär helt gripet ur luften :P), och det är ju bra :)

Anonym sa...

Åh, Horalky!! Drack du nån Kofola ;)?

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...

Nej det blev ingen Kofola. Jag såg faktiskt inte Kofola där, men jag letade inte heller, jag blev aldrig särskilt fond of Kofola.. Så det kan ha passerat framför mina ögon utan att jag märkte det (bara så att ingen behöver komma till mig sen och säga "meh, hur kunde du missa Kofolan, den var ju överallt!"). Men godis passerar inte obemärkt framför mina ögon! ;)