söndag 20 april 2008

Naturnörderi, ahh

Nu har jag läst på om transfetter. Hade en mycket intressant diskussion idag om transfetter och härdat fett, och det var roligt när det kändes som att jag kom ihåg nånting av kemin. Fast nu när jag har läst har jag upptäckt att jag hade lite fel, och A hade rätt. Det är dubbelbindningar i transfetter. Men jag kom i alla fall ihåg den ungefärliga formen på transfett, och det är ju bra, haha :P Och vi hade rätt i det med att härdat fett blev transfetter, och att man tar bort dubbelbindningar när man härdar fett, men det var mest Es förtjänst. Det vi inte visste var att om man härdar fettet tillräckligt mycket, så blir allting mättat fett, och då blir det inga transfetter, men eftersom det är nyttigare med omättat fett så härdar man inte fettet fullt ut. Intressant. Det jag inte riktigt förstår är hur nånting som först bara är cis-fetter kan bli transfetter när man tar bort dubbelbindningar. Kanske att det händer lite allt möjligt under härdningen, så att bindningar kastas om lite här och var. Hm.. Sen så har jag också under mitt googlande tagit reda på att anledningen till att man överhuvudtaget härdar fetter har med hållbarheten att göra (ta bort lättoxiderande omega-3-syror), och inte med konsistensen. Här kan man läsa mer om man är nyfiken :) Det känns roligt att få känna sig lite smart och slänga med kemiord igen! :)

Jag blir tokig på att alla Farewell-versioner fadar ut på slutet! Jag har problem med att läsa dom sista noterna, har aldrig spelat så högt förut (greppbrädan tar slut!), så jag tänkte ta en genväg och spela på gehör istället för att läsa mig till det. Men inte ens liveversionen har dom sista tonerna jag har i mina noter, dom slutar innan. Surt. Men jag har i alla fall lyssnat mig till dom flesta sluttonerna, det fattas bara några stycken. En fin låt är det i vilket fall som helst! :)

6 kommentarer:

Anonym sa...

mmmm, nörderi...... :)

Anonym sa...

"Det vi inte visste var att om man härdar fettet tillräckligt mycket, så blir allting mättat fett, och då blir det inga transfetter, men eftersom det är nyttigare med omättat fett så härdar man inte fettet fullt ut." Så man får alltså stå ut med transfetterna för att omättat fett är nyttigare än det mättade fett som inte innehåller transfetter..? Skuumt.

Tack för att du reder ut det hela föresten ;)

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...

Mm, men jag tror att man inte kom på det här med transfetter på en gång. Det känns som om forskare har gjort så många gånger i världshistorien, typ "åh vilken bra idé vi har kommit på!", men sen upptäcker man efter ett antal år att det är typ livsfarligt och dumt med den nya smarta idén. Så jag tror att det blir mindre och mindre vanligt nu med att härda fetter, och vissa härdar den fullt ut istället för att härda till transfetter. Men enligt livsmedelsverkets hemsida (som jag hittade nu: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14550&epslanguage=SV ) så har svenskarna större problem av att vi äter för mycket mättat fett, än vi har av att vi äter transfetter. Svenskarna äter ungefär lika mycket transfetter som WHO tycker att man högst bör äta varje dag, men vi äter mycket mer mättat fett än vi högst bör äta per dag. Så skulle man härda allt fett fullt ut så blir det alldeles för mycket mättat fett. Då är det bättre att sprida ut det på olika dåliga saker. Men det bästa är väl att äta omättat ohärdat fett, men det har inte lika lång hållbarhet som det härdade, så då får man se till att det inte blir liggande istället!

Anonym sa...

Fast Annika Dahlqvist säger att mättat fett är bra & nyttigt, och inte alls så farligt!

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...

Härligt att det finns människor som säger sånt, som man kan välja att lyssna på när det passar! ;) Att jag väljer att lyssna på nån annan när det kommer till det här med att äta kolhydrater, det behöver man ju inte säga till hennne.. :P

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.