onsdag 21 maj 2008

Producera - Produktion - Produkt

Ah, jag har en bra dag idag. En sån typ av dag som jag vill ha många av i mitt liv, men inte för att jag är ledig från jobbet. För idag ser jag mig inte som "ledig". Jag hade bestämt mig sedan innan att jag skulle skriva en cellostämma till en låt, och det har varit så härligt att jobba med något mer produktivt! Där jag kan bestämma själv att "nu behöver jag en rast", och sen ta en kvarts rast eller nåt, för att sedan fortsätta. Ett typ av jobb där jag känner att jag kommer framåt (även om det går sjukt långsamt för mig eftersom jag är sån perfektionist), där det faktiskt spelar en märkbar roll om jag gör massa andra saker hela tiden, till skillnad från vissa andra jobb där det känns som att det bara är pengarna som påverkas av det. Ett sånt typ av jobb vill jag ha, som jag känner så pass mycket ansvar för, att jag kan ta en rast när jag är i behov av det, inte för att klockan har slagit en minut över hel, utan där jag antingen kan vänta till kvar över, eller ta den redan kvart i, beroende om man känner flyt eller fastkörning. För att sedan, utan att ha behöva ha ångest över att rasten råkade ta 20 minuter istället för en kvart, kunna köra igång igen med ny energi och ny inspiration. Låter det inte underbart!? :)

Men åter till själva skapandedelen. Det är svårt. Det finns ju så otroligt många toner och oktaver att välja mellan, vilken ska man ta, vilket blir bäst!? Och det ska passa in i stämning (vilket försvåras av att vi ska spela med en annan stämning än den jag hittar på youtube), ackord och sångtoner. Men helst inte vara för tråkigt, som det lätt blir om man ska safe-a (eller hur man nu kan tänkas skriva det). Jag försöker intala mig att det inte spelar så stor roll, det är ju bara att ändra sen, när jag hör hur det blir ihop med dom andra, det här första är ju typ bara ett utkast. Men innerst inne vill jag bara slå alla med häpnad över hur bra det är, haha :P Gah vad jag måste bli av med att alltid försöka vara så bra! (Och nu kom delar av familjen hem, vilket gör att jag inte längre kan känna samma lugn och fröjd och ansvar över min tillvaro eftersom delar av familjen är stressad över maten, så nu hetsas det med matlagning vilket ger mig lite dåligt samvete över att inte bidra till familjen). Jag hoppas att jag får lite mer flyt med det här stämskrivandet, och kanske släpper prestationsångesten när jag väl har kommit över första gränsen liksom, för annars kommer jag få ägna väldigt mycket tid åt dom låtar jag ska fixa. Hela min lediga dag har gått åt, plus några timmars inlyssning i söndags, och jag har inte så många lediga dagar kvar innan konfan (vilket också kan ses som väldigt bra, eftersom jag har minst en ledig dag i veckan!). Men det är roligt att skriva och skapa, särskilt på det här sättet, så just nu gör det inte mig att det tar mycket tid! :) Det är väl mest att det är bra att bli klar med låtarna nån gång så att vi har en ordentlig repertoar, så vi hinner ha några spelningar och komma nånvart innan sommaren är slut!

Och på tal om att bli klar, nu har vi satt en dag när jag får börja spela in! Fast jag vet knappt om jag vågar säga det högt, ifall det blir ändrat, haha :P En ändring skulle kännas litegrann som en misslyckad uppkörning, fast det inte handlar om ett misslyckande. Konstigt. Men jag tror det är mer "men skulle ni inte spela in..?" "jo, men jag har ingen koll, jag vet inte när det blir..." Fast jag tror inte att det blir så, det är ju på gång alltihop, och även om det inte skulle bli exakt den här gången så blir det ju definitivt snart i alla fall, kul och spännande! :D Längtar till att kunna lyssna på alla låtarna på skiva, istället för att gå och nynna dom för mig själv.

Inga kommentarer: