söndag 8 juni 2008

Faran med ljusa sommarnätter

...är att det är så svårt att gå och lägga sig! Först är det ju lätt hänt att man fastnar vid te på någons gård, vilket känns underbart somrigt att göra! Och särskilt underbart med rätt person! Verkligen sommarlovskänsla att sitta ute utan att frysa och märka att det blir ljusare istället för mörkare! När det väl blir ljusare och ljusare så känns det ju som morgon, så då är det lätt hänt att man drar ut på tiden mer än nödvändigt innan man går och lägger sig. Och det blir ju farligare när man vet att man inte jobbar dagen efter, så man får faktiskt gå och lägga sig sent! Om man sen råkar komma på att man ändå inte får sova ut morgonen efter, eftersom man har lovat att hoppa in som piratstatist på en plats dit bussarna inte har särskilt bra förbindelser, och bilen befinner sig ett antal mil bort, så vore ju det mest logiska att se det hela som en kväll som man faktiskt måste gå och lägga sig i tid på. Men av någon märklig anledning var min logik utslagen inatt, och jag kunde inte riktigt motivera mig till att gå och lägga mig. Så jag kom fram till att det var lika bra att leta rätt på piratkläder då, istället för morgonen efter, när jag förmodligen skulle vara tröttare. Så jag letade och provade kläder, vilket ledde till att jag fick en ovanlig lust till att städa ur en av mina byrålådor, där jag började gräva i jakt på några armband. Då upptäckte jag till exempel att det låg massa oskrivna vykort i den lådan som jag inte ville ha kvar, så jag slängde (ojojoj, hör och häpna!) en hel bunt. Vid det laget var jag riktigt i gasen, och jag njöt särskilt av att vara ensam i huset, och såg otroligt många möjligheter vad man skulle kunna göra. Och för en gångs skull kändes till och med städning och utrensning som ett lockande alternativ! Men sen tittade jag på klockan, och kom fram till att jag skulle behöva gå upp två timmar senare. Då kom äntligen (?) min logiska sida fram, även om den fick slåss lite med "jag kommer inte vara trött om två timmar heller, för nu är jag ju så otroligt pigg, men om jag går och lägger mig nu kommer jag vara otroligt trött om två timmar!". Men jag gick och la mig och fick sova en och en halv timme innan klockan ringde. Då mådde jag så illa av trötthet att jag inte klarade av att äta nån frukost, så jag resonerade lite halvologiskt att det var bättre att sova en halvtimme till och skippa frukosten. Det skulle jag må bättre av. Nästa gång klockan ringde var jag tvungen att gå upp, men jag klarar ju inte av att börja min dag utan att ha ätit nånting, så jag åt lite tonfisk innan jag fick påbörja min promenad mot piratandet. Detta kanske skulle hyllas av vissa, långpromenad på nästan fastanade mage, medan andra kanske skulle säga att det är att förstöra kroppen att inte låta den vila eller sova, utan bara gå, men det jag vet är att promenaden gjorde min dag, och jag vaknade till, illamåendet gick över, och jag har varit glad typ hela dagen. Det var bara under en kvart på bussen hem från stan som jag har känt mig ovanligt trött.

Nånting väldigt bra med min dag var att det var en bytardag! Det gick ut på att en skara människor tar rätt på dom saker som dom inte längre vill ha kvar av olika anledningar, och sen samlades vi och gav bort det vi ville slippa och tog emot det vi ville ha. Innan det hela blev av hade jag sett framför mig en bytarstund där jag samlade på mig massa krafs som jag egentligen inte ville ha, eftersom jag inte klarar av att slänga saker, eller tacka nej om något erbjuds mig. Alltid kan det vara bra till nånting har jag lätt för att tänka! Men ack så jag bedrog mig. Just nu känner jag mig lättad över att ha blivit av med till exempel en reklamväska som jag hade haft problem med hur man skulle källsortera om man ville slänga den, men jag känner mig ännu mer glad över saker jag har inkasserat. Det allra bästa är att jag har 3 par nya jeans nu!!! :D Och jag som den senaste veckan har gruvat mig och försökt laddat och försökt hitta en tid för att shoppa nya jeans, eftersom båda de par jag äger och använder har skavts sönder. Och nu har jag 3 par nya som sitter snyggt allihopa, två par ljusa och ett par mörka! Och jag behövde inte ens leta! Dessutom har jag en jättesnygg sjal/halsduk eller vad man nu kan kategorisera den som, en praktisk och snygg golvlampa med både en läslampa och en lampa som är riktad mot taket, flera nya tröjor, varav en är en underbar blå färg som passar perfekt med sjalen. Det kändes verkligen som en liten julafton! :)

Nej, nu borde jag verkligen sova, jag kan nog inte lita på att min kropp har en sparlåga som räcker hur länge som helst och som alltid kan hänga med vid behoven lika bra som idag. Även om det är roligt att vara övertrött, det hade jag nästan glömt, typ skratta så man inte ens kan berätta vad det är som är så roligt, fast det är en rätt vardaglig kommentar, och inte särskilt roligt alls vid normalt tillstånd. Så nu ska jag vara snäll mot min kropp, och helst innan det blir mycket ljusare än det har blivit nu, så jag inte blir lurad igen. Men sammanfattningsvis kan jag i alla fall säga att början av den här helgen har varit över förväntan! Godnatt!

Inga kommentarer: