söndag 17 februari 2013

Nyförälskelse på nytt

Håhå en sån kväll! Först konsert med glömma-tid-och-rum-känsla och adrenalinkick. Med ett avslut när orkestern spelar unisont så starkt som möjligt. Och vissa toner som är så vackra ihop att jag dör litegrann av dessa fyra toner på raken.

När jag kom hem väntade ett mail på mig. En bekant undrade om jag vill hyra ut min lägenhet i höst. Jag som inte ens hade hunnit börja oroa mig för det där än, bara tänkt att det kommer bli något jag måste ta tag i så småningom. Det enda jag hade hunnit börja oroa mig för var hur många månaders sommarhyra jag skulle bli tvungen att punga ut med. Och som pricken över i:et så undrade denna bekanta om jag dessutom var intresserad av att hyra ut redan från sommaren? Så himla skönt! Jag ska kanske inte ropa hej innan jag är över bäcken och allt är bestämt, men vore så himla skönt att inte behöva engagera sig i att fixa en hyresgäst som verkar vettig. Kanske får jag lösningen serverad på silverfat?

När jag var uppe i mailandet kring lägenhetsuthyrning letade jag rätt på planritnigen, och jag blev som nykär i min lägenhet igen. Jag såg på den torra planritningsbilden, men insåg att den inte ger en rättvis bild av den plats där jag bor. Rymden, de rogivande väggarna, det nymålade taket, köket när solen lyser in, sovrummet som är svalt till och med de varmaste sommardagar, det stora fönstret i vardagsrummet, utsikten, alla möjligheter med rummen. Planritningen visar bara begränsande svarta streck för väggarna. Och tänk att jag får bo här. Lyckliga mig.

Det här var precis en kväll jag behövde. Imorse började stressen komma åt mig på det där obehagliga sättet, men nu känns det bra i maggropen.

Jag är lite fascinerad över hur musik kan göra så mycket med en. Det är ju bara olika toner på rad, bara olika frekvenser i någon särskilt ordning, men ändå så känns det mer än mycket annat. Som någon slags magi.

Här är några favoriter från dagens konsert, första satsen i den översta videon toppar nog ur ren lyssningssynpunkt. Där finns tonerna jag dör litegrann av, eller i alla fall får andningssvårigheter av för att det är så vackert.




Inga kommentarer: