fredag 8 februari 2013

Pluggisdag

Idag trodde jag att jag skulle labba i skolan till klockan fem. Sen var jag inställd på att gå hem och plugga tråkplugg resten av helgen. I morse insåg jag att det vi hade att göra i skolan inte skulle ta mer än en timme, och poff så hade jag en extra dag på mig att sköta tråkplugg. Kanske borde jag vara tacksam, men mest kändes det jobbigt. Till råga på allt så var jag otroligt sällskapssjuk, men mitt tråkplugg var jag tvungen att göra själv. För att suga ut det sista möjliga av det sociala innan mitt tråkplugg skulle börja så följde jag med K och A till iksu. Då fick jag 10 minuters promenad extra i sällskap, sen satt jag på iksu och pluggade. Till min stora förvåning gick det riktigt bra! Jag insåg att en poäng med att plugga på en plats med distraktionsmoment i form av mycket folk är att när man inte klarar av att fokusera på pluggandet längre kan man titta på folk en stund. Sitter jag hemma så brukar jag istället hamna på facebook när jag inte kan fokusera längre. Att titta på riktiga människor är både mer stimulerande och är avklarat fortare, väldigt bra!

Sen har jag pluggat hemma länge. Så himla duktig har jag varit. Dagens höjdpunkt var när jag till slut tog en ordentlig paus, beställde en kebabrulle (när man pluggar en fredag kväll får man äta köpemat!), slog igång Top Model, tittade igenom reklamen man måste se innan man får börja titta på riktigt, pausade, hämtade kebabrulle och slog mig ner framför avsnittet med varm mat. Den förväntansfulla känslan när jag tog de sista stegen upp för trappan mot min lägenhet. Det är märkligt hur något som för en vecka sen hade känts som värsta mardrömmen nu kunde kännas sjukt lyxigt. Tur att det kan ändras. I alla fall när det ändras till det bättre.

Nu ska jag sova, och hoppas på en lika bra pluggdag imorgon. Jag misstänker att jag inte kommer lyckas så bra, eftersom min hjärna gång på gång kommer på massor av saker som vore så mycket roligare än att plugga. Träna, promenera, gå på stan, bowla och handla mat till exempel. Men det vore ju skönt att bli klar med det här eländet och försöka slippa nattplugg till veckan, så jag ska nog försöka hålla mig i skinnet.

Inga kommentarer: