fredag 30 september 2011

Samvetet vs. lättjan

Ikväll finns det stort hopp om att jag kommer i säng innan halv tolv, trots att det är fredag. Det blir alltså som att gå och lägga sig som en vardagskväll och gå upp som en helgmorgon. Det blir bra. Kanske kan jag till och med vakna klockan nio, och därmed kunna lördagsmysa på stan (omskrivning för skaffa nya bromsklossar till cykeln) utan jättedåligt pluggsamvete? Det blir toppen! Och jag ser fram emot att äta en frukost i lugn och ro, kanske till och med till en bok. Trots K och jag har kommit fram till att man pluggar bäst till mat. Men man kanske slappnar av bäst till mat också?

På tal om mat så har jag haft mysmiddag med M ikväll. Vi åt en fantastiskt god lasagne med lax, spenat, fetaost, keso och krossade tomater. Oj vilken hit. Dessutom hjälpte hon mig att äta upp tårta det var bra. Men bäst av allt att få träffa henne överhuvudtaget. Och på söndag ska jag träffa J och T, längtar!

Egentligen vill jag bara ha en sån där fin helg, med gå på stan, mysa på kvällen, gå i kyrkan på söndag, och sen träffa J och T. Men eftersom jag inte kunde uppbåda något pluggfokus alls idag så borde jag plugga ungefär varenda minut. Jag hoppas att jag lyckas hitta någon gyllene medelväg.

Men om jag går och lägger mig precis nu behöver jag inte oroa mig för att hitta den gyllene medelvägen längre. Sover man gör man ju redan något viktigt. Och det finns ju en liten, liten chans att jag kommer att vakna upp imorgon bitti med en extrem plugglängtan, och det vore ju bra. Ja, precis så känns det, precis därför känns det som en lättnad att få gå och lägga sig precis nu. Så att jag inte behöver slitas mellan samvetet och lättjan riktigt än.

Inga kommentarer: