lördag 18 augusti 2012

När man inte vill göra något annat än att skriva tenta

Idag trodde jag att jag skulle få skriva min sista spanskatenta. Äntligen skulle jag få bli av med den! Det fanns en liten oro i mig att jag hade tagit fel på dagen, för det var längesen jag kollade upp att datumet och tiden stämde, men jag var ändå 90% säker, och lite nojig får man ju vara. Jag begav mig mot tentasalarna i god tid, bara för att inse att det var låst. Äsch. Jag hoppades att det bara var för att jag var så tidig, men ju längre tiden gick desto mer övertygad blev jag om att tentan var i förrgår. Eller att det hade blivit något annat missförstånd någonstans. Tentasamordnaren kanske trodde att jag skulle göra hemortsprov? Till råga på allt så var det ingen annan som väntade med mig, vilket ytterligare drog ner sannolikheten för att jag faktiskt var tänkt att skriva tenta idag.

Jag vågade inte lämna tentasalarna förrän tentan skulle börja, men jag stod och förberedde mig mentalt på att skriva tentan i december. Det kanske skulle vara bra, då skulle jag få plugga in allting en gång till, och då kanske jag skulle lära mig det bättre? Och tänk vad härligt att ha en helt ledig dag idag, och kunna packa upp hela dagen? Nja, inte så jättehärligt ändå. Jag funderade på hur jag skulle skriva mailet till tentaansvarige. Skulle jag vara arg eller ödmjuk? Säga "jag förstår" eller "tänk vad jag har fått lida för det här!"?

Tio i nio låste tentavakten upp dörren, och aldrig har jag varit så lycklig över att få skriva en tenta! Fem i nio dök en annan tentaskrivare upp, tack och lov. För när jag väl fick min tenta insåg jag att den inte började förrän klockan tio. Hade det inte varit för denna välsignade tyskatentaskrivare så hade jag gått hem, upprörd, medan resten av spanskatentaskrivarna hade sovmorgon och sedan glatt skrivit sin tenta.

Nu är den här kursen klar. Kanske. Förhoppningsvis. Det fanns en tid då jag inte trodde att jag skulle ta mig igenom den här kursen. Då tänkte jag att jag skulle vara stolt över mig själv om jag faktiskt klarade det, oavsett hur det gick. Jag hoppas jag kommer få vara stolt om ett par veckor när tentaresultaten kommer. Nu ska jag njuta över att inte ha något endaste att plugga på för första gången på ungefär ett år.

Inga kommentarer: