söndag 16 september 2012

Den höstdag jag önskade mig

Idag har varit en sådan förträffligt fin dag. Efter en lagom sovmorgon packade jag fikaväskan, drog på mig gummistövlarna och begav mig ut i skogen med K. Solen sken och vi hittade både blåbär och svamp. Fika vid Grössjön, prat som stärker. När vi kom hem hade det gått många timmar, men än hade jag mycket eftermiddag och krafter kvar. Jag plockade fridfullt i lägenheten, började fylla bokhyllan som K hjälpte mig att få på plats i morse. Kom på att jag skulle baka bröd, cyklade iväg och köpte jäst och lite övrig veckohandling, utan att ens gnälla för mig själv över att jag behövde handla. Bakade, städade, lärde mig hur man byter dammsugarpåse. Rofylld och kraftfylld. Det är så mycket roligare att ta hand om mitt hem när jag är glad över var jag bor. Nu sitter jag med en blåbär- och ingefärasmoothie (godare än vitlök-ingefärasmoothie!) och nybakt bröd, och tänker på att det var ungefär precis såhär jag tänkte mig att min höst skulle vara. Med natur, nära vänner, ro och mysigt hempyssel. Känner mig tacksam.

Idag har jag dessutom kommit på att om ens samvete försöker driva en till att bli någon man aldrig klarar av att vara så är det kanske dags att dra ner på ens egna förväntningar på sig själv lite. Att utgå från där man är och inte där man tror att andra förväntar sig att man är. Det känns jätteskönt att ha kommit på det.

Inga kommentarer: