söndag 30 september 2012

Bränna kartkanter och plugga till tenta

Igår hade jag kalas. Jag kände mig i behov av att regrediera, så jag förberedde med en gris att sätta knorren på, en skattjakt med kartor som var kaffegulnade och brända i kanterna, skatter och priser i form av tablettaskar och kinderägg. Det var himla trevligt, med folk från flera olika sammanhang. Nu är min kyl och mitt skafferi fyllt av överbliven tårta, kakor, choklad och tablettaskar. Dessutom har jag presentgodis i olika former och smaker, hej vad jag kan sockerchocka min kropp! Perfekt såhär i tentatider.

För tentatider är det. Det känns ganska skönt att ha en legitim anledning till att hänga på skolan så mycket man orkar för att sen fortsätta hem för att "fortsätta plugga" (läs diska) och att alla (och jag själv?) har full förståelse för att det är helt okej att isolera sig lite en vecka.

Jag har tänkt på det här med mat. Jag brukar tänka att man äter för att bli mätt och få ett relativt jämnt blodsocker, men så sa en vän att "man äter ju för att få i sig allt man behöver!". Då ställs det liksom helt andra krav på att man tänker till lite kring vad man äter, så att man får i sig allt man behöver. Särskilt under den här kursen, när vi gång på gång pratar om alla olika saker som finns i kroppen och som händer i kroppen, så inser jag vad mycket olika saker som krävs för att allt ska funka. Hur många olika slags joner, aminosyror och andra ämnen som kroppen faktiskt är beroende av. Det handlar inte bara om att äta rätt så att man blir snygg. Jag tänker inte så mycket på vad jag faktiskt får i mig. Kanske vore det bra att göra det. För den senaste veckan har jag känt mig lite sådär seg och slut i kroppen igen. Kanske beror det på att jag inte får i mig allt jag behöver? Kanske ska jag försöka tänka lite mer och se vad som händer.

Inga kommentarer: