torsdag 21 februari 2008

Den dagen då datorerna tar över världen...

Jag känner mig alldeles nertryckt av Word. Det känns som att programmet bara klankar ner på mig. Skriker med sina ilskna röda understrykningar (inga stavningsförslag), medan dom gröna understryckningarna säger lite överhurtigt: "Hallå där! Kolla på vad jag har att säga om den här meningen!", och när jag kollar så säger den Meningen tycks sakna verb. Ja, jag vet, jag har faktiskt inte skrivit klart meningen än! Ser du inte att jag inte har skrivit nån punkt, jag tänker ju faktiskt, lugna ner dig!! Eller så säger den Meningen tycks sakna tempusböjd verbform. Om en sådan behövs kan du försöka ändra på verbformen hos Bygga. Nej, jag vill inte ha en tempusstyrd verbform eftersom jag bara ville skriva ett ord, får jag inte göra det ifred eller?! Och fast jag ignorerar och ignorerar så kommer alltid Word på igen, "Nämen, den här meningen saknar ju faktiskt tempusböjd verbform, det måste jag säga till om!".

Och när Word är elakt och jag tar åt mig går det inte alls att skriva ett roligt och hurtigt brev. Jag måste nog spela cello ett tag, och sen får jag bara lyssna på glad musik!

3 kommentarer:

Petrus sa...

Mmm.. jo, Word kan vara en plåga ibland (eller ganska ofta). Själv blir jag mest irriterad när den automatiskt byter ut bokstäver jag skriver. Speciellt störigt om man råkar ha engelskt språkstöd aktiverat och den då byter ut alla svenska i mot I.
Jag skulle nog tipsa om att du stänger av den automatiska grammatikkontrollen. Det finns inställningar för det under Tools -> Options... > Spelling & Grammar
(ja, du får väl själv lista ut vad det blir om du har svensk version av Word)

Anonym sa...

Naw! Jag förstår dig, och jag sitter här med min hatkärlek laptopen och fnissar för mig själv.

Det bästa är ändå när man skriver vad Word anser är "ofullständiga" meningar på engelska, typ utan verb. Word: "Fragment (consider revising)". Ja men tack för hjälpen hörru!

(Och av alla en-ordsmeningar var just Bygga kanske inte det man först tänker på? What's the story?)

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...

Oj, tur att jag aldrig har råkat ut för att få alla i utbytta mot I, jag skulle bli tokig! Men vad bra med nån teknisk person som vet jag vad ska ta mig till nästa gång jag är nära att få ett utbrott, haha, tack! :)

Haha, jag har aldrig tänkt på vad Fragment (consider revising) betyder, så jag har mest stört mig på understrukningarna, inte vad dom klagar på :P Men det är ganska konstigt att Word varnar för när man missar just verben. Ofta man missar ett helt ord? Och är det nåt speciellt just med verb, att man alltid måste ha med ett sånt i varje mening, rent korrekt grammatiskt? Vad är du för en scout som inte använder ordet Bygga i varje enordsmening? ;) Haha :P Storyn var konfalägerplanering, och en aktivitet var att bygga. Vad det blir återstår att se, därför kunde jag inte skriva mer i meningen :P