onsdag 20 februari 2008

Redo att bli en decimeter kortare

Min hals har en egen vilja. Och den viljan är: vill inte träna! Både mitt huvud och min kropp vill faktiskt det nu, och har velat rätt länge, men halsen vägrar. Jag hade känt mig frisk nu i en vecka, och till min glädje så passade ett friskispass in med mina jobbtider igår. Jag hade en halvtimme på mig att sitta över lite på jobbet, gå på toa och byta om, vilket är ganksa perfekt. Så jag packade väskan med kläder och åkte till jobbet, glad över att ha känslan att jag egentligen bara skulle och träna, men skulle passa på att jobba lite innan. Men. När jag är påväg mot jobbet känner jag mig ovanligt torr i halsen. "Jag har nog bara överansträngda stämband" tänker jag glatt för att tränga undan oron. När jag har jobbat nån timme känner jag att det faktiskt inte bara är överansträngda stämband. Det svider och bränner precis mellan näsan och halsen, och där sitter faktiskt inte stämbanden! Och eftersom jag inte vill bli sämre så var det bara att åka hem med oanvända träningskläder (helt oanvända faktiskt, eftersom det var en julklapp, och min hals inte har samarbetat sen dess). Det är inte värt att bli riktigt förkyld, det känns för lite för att sjukskriva sig för, men det är jobbigare att jobba med än om jag skulle ha hög feber!

Sådär har min hals funkat i ungefär ett och ett halvt år, men några (oftast inte särskilt långa) undantag. I sommras var jag faktiskt frisk länge, undrar vad det berodde på...? Jag håller på att bli tokig på det här! Det enda som är bra är att jag har lyckats lura min hals genom att gå mycket, och då har halsen inte lika mycket att säga till om, ha! Jag blir inte en total soffpotatis! Men jag vill ju hoppa runt på friskis också, och jag borde ju passa på när jag får träna där gratis. Och när befinner mig i närheten av friskis ofta. Nån som vet om det går att amputera halsar..?

7 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA, jag skrattade högt och rakt ut när jag läste rubriken! :D

Anonym sa...

Haha,klockrent inlägg ;) känner igen mig ganska bra.. en sångares eviga kamp är fökylningar, de finns helt enkelt alltid där! Men jag har lärt mig att köra på oavsett. Så jag hade nog gått och tränat ändå. Halsen är alltid kass, varför anpassa sig efter den? :)

Anonym sa...

ojoj, du kanske borde låta nån göra en rejäl halsundersökning? Om nu amputation blir aktuellt så kanske du skulle testa en flaskhals, då slipper du garanterat svullen hals och friskispassen kommer gå glasklart!
Och nej, du är verkligen ingen soffpotatis!

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...

Man tackar man tack joe :)

För att om halsen blir mer kass (vilket den blev sist jag tänkte sluta anpassa mig efter den) så blir det först en period när det är väldigt smärtsamt att jobba, när allt bara gör ont, och sen blir det en period när det blir väldigt pinsamt att jobba när man måste avbryta samtalen för att hosta, och jag känner att jag inte behöver sämre förusättningar för att tycka mitt jobb är roligt! Då är det mer värt att hoppas man blir frisk om nån dag... Men hade det inte varit för jobbet så håller jag med, då hade jag ju faktiskt inte haft så mycket att förlora! Men det kanske blir lite skivstång nån dag, det är inte lika jobbigt för halsen...

Ja, jag kanske ska börja att diskutera med min kära far, men jag kommer mig aldrig för :P Men nu börjar det verkligen bli dags känner jag! Ja, det lät skönt, man kanske kan sätta fast en flaskhals inuti halsen? Det vore skönt att liksom slippa känna luften som retar halsen när man andas ;) Iofs så är väl flimmerhåren där av en anledning men.. Rädda halsen och offra lungorna? ;)

Anonym sa...

vi kanske kan göra det tillsammans? du amputerar halsen och jag benhinnorna? sen kan vi hoppa runt på friskis hur mkt vi vill! du har mitt nummer om skulle vara intresserad.

Anonym sa...

Ja, kom och träna skivstång med oss! Det är rena dunderkuren för halsen, jag lovar ;)

Ge Mig Lite Frisk Luft Tack sa...

sounds great sanna! :)sen kan vi typ bo på friskis, vi kan äta mat när dom har stängt på nätterna ;) Så sen är vi biffar med världens kondis till sommaren!

Mm, Nox, ska försöka ta mig till ett skivstångspass snart.. :P synd bara att det är så mycket färre skivstångspass jämfört med medelpass, dom är så mycket lättare att pricka in. Till exempel så tror jag att jag missar ett precis nu, och jag missar det på onsdag. Men kanske på söndag, maybe maybe! :)