lördag 3 december 2011

3° C och regn

Äckelväder äckelväder äckelväder.

Tänkte jag när jag cyklade hem från stan idag. Några få plusgrader, precis så att nederbörden bildade stora, tunga regndroppar istället för fin, vit snö. En blåst som nästan fick mig att välta på väg upp för Svingen, och till råga på allt så klämde jag fast en stor, ihopvikt kartong mellan min mage och ramen på cykeln. Den var väldigt effektiv på att fånga upp vind, ungefär som ett segel. När den första kalla regndroppen tog sig genom min jacka och tjocktröja började jag nästan gråta av ynklighet. Jag tröstade mig med att tänka på att jag skulle få skriva ordet äckelväder flera gånger i bloggen. Så nu har jag gjort det, det känns skönt. Fast allra skönast var själva tanken på att få skriva det.

Idag har jag varit på den mysiga julmarknaden på Gammlia med finaste J, sen träffade jag T för fika och julkörkonsert. Det sistnämnda fick mig att längta efter att sjunga stämsång. Jag saknar de opretentiösa luciatågen vi drog ihop några gånger under den tid då jag orkade vara handlingskraftig.

Nu ska jag dricka te, äta lyxglass och se på julkalender. Sen får jag sova. Lycka.

Inga kommentarer: