måndag 26 december 2011

Julefrid

Jag gillar jullov. Att få ta en långsam promenad när man precis har vaknat, för att inte missa ljuset. Att få gå in och dricka varmt och äta mackor med mängder av lax på. Sen efterrätt bestående av några julkakor. Samtidigt som mysprat med någon av de bästa, sånt som bygger upp. Ett kyrkbesök i den kyrka som känns så hemma, med musik och välkända ansikten. God middag med familjen, bara vi fem och alla vi fem. Det är ovanligt. Undrar om det har hänt överhuvudtaget det senaste året. Och så filmkväll. Mys.

Och det bästa av allt är att dagen har stora möjligheter att komma tillbaka i något sånär liknande former. Utan att vara exakt kopia. Och just nu är jag inte ens dödentrött, kanske för att jag drack kaffe lite väl sent. Och huvudvärken är nästan borta. Och morgondagen har precis fått en bra form, med lite lagom oplanerad tid och sen efterlängtat återseende. Kanske är det det här som kallas för julefrid? Såhär skulle jag kunna tänka mig att leva länge.

Inga kommentarer: