fredag 21 mars 2008

Snyggdag

Inställt rep ikväll. Och det är nästan pinsamt hur trist det känns. För så sent som en vecka sen så visste jag inte ens om vad jag skulle få vara med på, men nu skulle det kännas jättetråkigt att vara utan det. Det är lite som teatern skulle ha varit, nånting nytt, i ett nytt sammanhang med nya människor bara för att jag råkar kunna spela cello. Fast det här känns roligare och framförallt inte lika läskigt. Särskilt inte efter att jag har fått beröm på omvägar, som det inte var tänkt att jag skulle höra, det är så roligt att höra sånt! :D Då vet man att det inte bara är nåt dom bara säger för att dom bara känner en cellist och inte vill lyckas bli ovän med den. Och vi kanske ska ha en spelning i helgen, men vi verkar kunna så olika tider, så vi får se hur det blir med det. Fast det känns lite bökigt, för den enda tid som verkar fungera på något sätt överhuvudtaget är imorgon kväll, och då är jag ju gärna hemma... Men funkar det för resten så får man väl ta en snabbtur till njurunda för att göra sitt gig liksom (oh vad cool jag känner mig :P)

Något som jag har kommit fram till är att det är få gånger jag känner mig så ful som när jag sitter i en frisörstol med nytvättat hår. Med ett skynke fäst vid halsen som gör att halsen ser jättekort ut, och blött hår som hänger klistrat kring ansiktet. Det blir liksom bara ansiktskonturerna och ansiktsuttrycket som gör utseendet, och när man sitter och väntar är i alla fall inte mina ansiktsuttryck särskilt spännande. Det känns liksom lite töntigt att sitta och le för mycket, men om jag inte ler ser jag så sur ut tycker jag. Dessutom är man tvungen att sitta och stirra sig själv i spegeln utan att kunna varken posa eller slå bort blicken, bara se neutral ut. Skönt i alla fall att jag har mer ansiktskonturer nu än när jag klippte mig sist, det värsta är när man måste sitta och stirra på sin antydan till dubbelhaka! Men förhoppningsvis är det värt att sitta och känna sig ful ett tag, för man blir snyggare sen. Särskilt om man gör som jag, och väntar nästan ett år (okej, 10 månader) mellan klippningarna, då hinner håret bli väldigt tråkigt mellan, så det blir stor skillnad efter en klippning. Men nuså! :) Har känt mig så snygg hela dagen, fast håret känns äckligt för att det är mer grejs i det än det brukar vara. Men det blir spännande att se hur det beter sig när det är nytvättat och ofixat av frisör...

Några saker som känns positiva nu är att jag har ett sms att vänta imorgon på jobbet, vilket gör att jag kan fokusera lite på mitt liv fast jag är på jobbet, vilket alltid är trevligt (på tal om det funderar jag på att börja prenumerera på smsbibeln igen.. :)). Dessutom är det nästan bara en vecka kvar av det en gång till synes oöverstigliga marsberget, eftersom jag är ledig nästa helg så kan man räkna det fram till nästa fredag, även om det enligt almanackan egentligen är typ en och en halv vecka kvar. Och när jag har tagit mig över marsberget är det nästan dags för en Budapestresa, nu är det bestämt! :D Budapest är bland annat känt för sina cafeer med tårtor, vilket vi självklart måste testa ;) Och jag ser fram emot tågresan ner till arlanda jättemycket också, det är så lyxigt att åka tåg! Måste bara komma ihåg åksjukepiller den här gången... Efter resan jobbar jag ungefär en vecka, sen är det hajkdags, sen jobbar jag typ en halv vecka, och sen är det konfa. Sen kommer det nog rulla på ganska fort med en veckas jobb, orkesterhelg, en vecka till, distriktskonferens, en vecka till, herman-och-scouthajk och sen är det bara slutspurten på upploppet kvar. Och mellan allt det här så ska det ju också klämmas in rep, skivinspelning och kanske liveframträdanden, och så allt vanligt som herman, scouter, TJ, orkester, kompisar... Nu börjar den närmaste framtiden kännas hanterbar, som att jag kan greppa den och knåda den lite som jag vill. Eller egentligen inte så mycket som jag vill, allt är ju typ redan bestämt, men det känns som att om jag bara har korta ihopsatta snuttar tid, som länkas med roliga saker, så kan jag hålla händerna på varsin sida om perioden och trycka ihop den. Konstig bild egentligen.. :S Något som är väldigt bra i min planering är att den enda helgen jag inte visste vad jag ska göra på nästan hela våren blev det ett inplanerat kalas! :D Kunde inte bli bättre, åt båda hållen liksom. Alltså både att kalaset var när jag kunde, och att jag får gå på kalas när jag annars skulle kunna riskera att "slösa bort" en helg.

Nej, nu tror jag att jag ska gå och titta på film och äta godis, och sen kanske spela cello. Det blir jag glad av.

Inga kommentarer: