torsdag 27 augusti 2009

På folkis

Jag är godissugen, men har inget godis att tillgå. Närmsta affär ligger typ 4 km bort, inte så lockande. Kanske blir ett äpple eller en knäckemacka lite senare, ska försöka att låta bli att baka en kladdkaka (trots att jag faktiskt införskaffade ingredienser igår...).

Så är man här å. Väldigt intensivt är det, men varje dag känns typ som en vecka. Fattar verkligen inte att jag var hemma för en vecka sen, men så är det kanske alltid när man byter sammanhang. Jag hälsat på otroligt många människor, lärt mig fler namn än jag trodde var möjligt på fem dagar, tittat på ristafallet en sådär tre, fyra gånger, äntligen fått sitta i skolbänken igen och så en hel del annat. Jag har ett nästintill underbart rum med balkong och utsikt över skog och ristafallet, med massor med garderober och en skön säng. Att det dessutom är relativt lätt att hålla städat tack vare att jag inte har så mycket saker gör det ju inte sämre.

Ett fenomen som jag tycker är lite roligt är att alla verkligen lär känna alla, det är inte alls begränsat till sin klass på något sätt. Det började med att man pratade mycket med dom som kom hit tidigt, sen dom som visade sig skulle bo i samma hus som jag, sen klassen, och i matsalen så sätter man sig bara vid det bord där det finns lediga platser, det är inte direkt som när man samlade lilla gänget för att gå att äta i gymnasiet. Det är ett väldigt mysigt fenomen, men att man kan umgås med vem som helst gör också att man inte har någon naturlig plats. Det är lite skönt när man inte orkar göra nånting, ingen behöver sakna en så man måste erkänna att man inte hade lust att umgås när man är för trött, men det gör ju också att man hela tiden måste vara aktiv och social, eftersom man inte har ett naturligt gäng att hänga på. Det ska bli skönt när man börjar känna att man har lite kompisar som man faktiskt känner och hör ihop med, jag glömmer lätt att vi inte ens har varit här en vecka än.

Jag känner lite för en mysstund, orkar inte riktigt med att vara rolig och aktiv. Får kanske se om jag hittar något gäng som sitter någonstans och verkar stämma in på mina kriterier. Eller så kanske jag ska ge mig ut på en springtur, då får jag i alla fall slappna av psykiskt.

Inga kommentarer: