onsdag 30 november 2011

Svettiga muskler och manliga moves

Jag har varit på ett body combat-pass. Det innebär att man boxas ut i luften, stört roligt och stört jobbigt. Eftersom det kan anses lite manligare att stå och slå i luften än att hoppa och skutta på en stepbräda hade jag förväntat mig en ganska jämn könsfördelning på passet, särskilt när det var en kille som höll i det. Då skulle ju alla fatta att det var ett unisexpass? Men nejdå. Längst fram stod den muskliga, snygga, manliga instruktören, och flashade sina muskler samtidigt som han visade på en enastående koordination och styrka när han gjorde de coola movesen. I slutet av passet, när det var lugn strech, sjöng han med lite i låtarna som för att visa prov på hur musikalisk och lättsam han var. På golvet skuttade ca 80 tjejer och försökte visa att de minsann kunde ta i de också, och längst bak stod väl omkring 5 killar som också försökte träna lite. Jag blev så full i skratt av den objektifierande situationen och undrade om instruktören tänkte på det och i såna fall vad han tyckte om det. Dock så kände jag mig en aning obekväm av att jag så väl smälte in i den grupp av 20-25-åriga tjejer som möjligtvis var där med motivet att spana på muskler. Men jag var ju faktiskt på ett likdant pass hållt av en kvinnlig instruktör också, vilket var minst lika roligt det. Då var det ungefär 50 färre tjejer än på dagens pass. Intressant.

Inga kommentarer: