tisdag 6 mars 2012

En sån kväll när man inte har så mycket planerat

Idag var min "lediga kväll" den här veckan. Alltså den kväll när jag tänkte att jag skulle avnjuta oplanerad tid. Det enda jag hade bestämt att jag skulle göra efter skoltid var att prata i telefon med en vän en stund. Jag tänkte att jag skulle passa på att träna lite efter skolan också, nu när jag faktiskt hade lite tid över. Jag kom hem från skola med efterföljande träning klockan åtta. Vid nio hade jag lagat middag, och kvart över nio hade jag ätit upp. Då ringde jag min vän, och så pratade vi en timme. Nu har jag avnjutit ungefär tjugo minuter av oplanerad tid under intagandet av en jordgubbssmoothie. Nu är jag är så trött att ögonen håller på att ramla ihop. Bäst att sova kanske.

Hur hinner vanlig Svensson-folk med åtta-till-fem-jobb med att ha ett liv? Att kanske hinna träna då och då, hinna laga riktig mat till en hel familj, åtminstone varannan dag, hinna ha kvalitétstid, till exempel med denna hypotetiska familj, och samtidigt känna att schemat är lite luftigt ibland? Kanske ha en hobby till och med? Skjutsa barn fram och tillbaka, handla, städa, tvätta, göra allt som man inte kommer ifrån?

Livet som student är nog ganska lyxigt ändå. I alla fall under kurser som den här, när man hinner glömma hur det var att gå heldagar i skolan.

Inga kommentarer: