måndag 12 mars 2012

What was once routine was now the perfect joy

Jag blir lätt nostalgisk. Tänker ofta tillbaka, "För exakt ett år sedan så...". En annan del av det nostalgiska är att jag lätt tänker framåt, "Imorgon blir sista gången jag...".

Imorgon blir sista dagen på den här labben. Och jag känner mig extremt töntig för att jag får en lätt nostalgisorg i magtrakten över det. Hallå, det är ju bara en himla skoluppgift? Och labbar kommer det ju fler av. Men jag skulle helst av allt köra förra veckan på repeat. Det känns ju i alla fall som att det är ett bra tecken över att jag kanske har valt rätt utbildning.

På tal om rätt utbildning måste jag berätta om en dröm jag drömde häromveckan. Jag drömde att någon hade slutat på vår kurs så vi var för få för att kursen skulle hållas. Det betydde att vi inte ens kunde gå kvar bioteknik, utan istället skulle hela klassen skeppas över till läkarprogrammet, med eller mot sin vilja. Helt plötsligt såg jag mig själv stå och ta emot en patient och presentera mig själv som en läkarstudent. Först tyckte jag det var lite roligt, omväxling förnöjer liksom, men sen blev jag ledsen. Jag ville ju stå i ett labb när jag blev stor! Tack och lov så ändrade sig universitetsledningen, och vi fick fortsätta på bioteknikprogrammet ändå, med den lilla förändringen att vi fick läsa en kurs två gånger istället. Då blev jag så glad.

Det fick mig att tänka på den här låten, som handlar lite om det:


Och jag tycker det är så himla roligt att pipettera.

Inga kommentarer: