tisdag 20 mars 2012

När tentaplugg känns nästan som på bild

Jag stannade hemma igår, och det var så himla skönt. Jag gick och la mig medan resten av orkestern fortfarande repade, det kändes som en bekräftelse på att jag tog rätt beslut.

Igår fick jag veta att en obligatorisk labb var flyttad från tisdag-onsadag till bara torsdagen. Synd bara att jag tänkte befinna mig i Stockholm då. Istället fick jag labben framskjuten ytterligare några dagar, vilket öppnade upp för två helhjärtade och välbehövliga pluggdagar. Ibland är tentaplugg så trevligt, ungefär som den där bilden jag får när jag hör om andra som sliter i tentatider. Att i trevligt sällskap få (och måsta!) ägna hela dagar åt en och samma sak, att känna hur ljus går upp för en, att inse vad man har lärt sig under kursen, att sitta med en kaffetermos vid sin sida och att inte ha så många tider att passa. Att äta när man är hungrig, ta pauser när man behöver, ge varandra disciplin. Allra helst såhär en vecka innan tenta, när den riktiga tentastressen inte riktigt har slagit på än.

Imorgon tar jag tåget söderut för att träffa fina vänner, jippie! Och tack vare ovanstående känner jag mig inte lika stressad över att resa bort just nu längre. Men först ska jag sova en natt i en riktig säng, avnjuta en till helhjärtad pluggdag och packa klart väskan. Godnatt!

Inga kommentarer: