lördag 28 april 2012

Drömma bör man annars dör man

Ibland när jag är stressad brukar jag tänka på uppmuntrande framtidsscenarion. Den här veckan har framtidsscenariot i mitt huvud utspelat sig i höst, när jag har fått en egen lägenhet. Lägenheten är så fin så fin, med ljusa väggar, mycket fönster och fylld av växter. Eftersom jag under den här våren har lyckats hålla massor (fem) med växter vid liv utan att döda en enda så har jag kommit fram till att jag nog egentligen har supergröna fingrar, och alla växter i min framtida lägenhet kommer att frodas och vara fina jämt. Eftersom det är mycket lättare att hålla städat i en stor lägenhet, när man har mer yta att förvara saker på, så kommer det alltid vara rent och fint hemma hos mig. Var sak på sin plats och inte en endaste dammråtta någonstans.

Ett eget kök kommer jag att ha, och det kommer göra att det blir så himla roligt att laga mat. Ja, jag kommer nog faktiskt alltid att ha matinspiration, och allt jag gör kommer att bli otroligt gott och näringsriktigt. Jag kommer att bli huslig och baka bröd och odla groddar. Jag kommer att återuppta mitt intresse att baka, men eftersom jag har mognat lite över sommaren så kommer jag inte att äta upp alla kakor jag har, utan bara ha i frysen och ta fram när jag får oväntat besök.

I en sån här ljus och välstädad lägenhet kan man inte vara annat än harmonisk, så jag kommer aldrig att vara stressad. När jag pluggar kommer det alltid att vara en fröjd, för jag mår så bra bland alla växterna, och jag kommer alltid att njuta av att lära mig nya saker. Jag kommer att ha en soffa där jag kan sitta och pyssla med små enkla handarbeten när jag har pluggat klart för dagen. Kanske kommer jag till och med att bli kreativ, och sprudla av inspiration till allt möjligt.

Eftersom det är så härligt att lyssna på musik när man kan gå omkring på olika platser så kommer jag aldrig att ha dålig musikinspiration i den här fantastiska lägenheten. Alltid hittar jag något som matchar mitt humör, och av någon magisk anledning (magisk eftersom jag inte vet om jag är redo att lägga massor med pengar på en bra ljudanläggning) så kommer all musik låta så otroligt bra och fylligt ur mina små datorhögtalare.

På tal om musik så kommer jag ofta sitta mitt i mitt stora vardagsrum bland mina växter och spela cello. Det kommer att se ut och låta som en musikvideo nästan, en skir vacker ung kvinna som sitter mitt bland växterna i motljus och spelar ännu vackrare musik som berör.

Som om det här inte vore nog, så kommer min lägenhet lämpa sig utomordentligt bra för besök. De ovan nämnda kakorna i frysen och min outtömliga energi och intresse för människor kommer att göra att jag ständigt (förutom vid mina fridfulla och harmoniska ensamstunder då) har vänner i soffan på en kopp te eller kaffe, alternativt middagsbjudningar i goda vänners lag. Djupa samtal och mycket skratt kommer att äga rum i min lägenhet. Och jag kommer alltid ha tid när någon vill ses, och jag kommer alltid vilja ses lika mycket som alla andra vill ses.

Och så kommer jag aldrig känna det här trycket över bröstet eller tyngden i andetagen.

Ja tänk vilken underbar höst jag kommer få. Jag undrar bara på vilken adress den här fantastiska lägenheten ligger, och hur man känner igen den på en visning.

Inga kommentarer: