söndag 2 oktober 2011

Ikapp med att andas

Idag var en dag när jag lyckades komma in i ett riktigt bra pluggflow ett tag. Sådär bra som jag bara trodde var möjligt med matte. Men tydligen även med kemi! Med en kaffekopp vid min sida, invirad i en Guatemalafilt och med höstrusket utanför mig så kunde jag njuta av att få grotta ner mig i något svårt, som jag faktiskt insåg att jag har lärt mig mycket om. Ta till exempel den här meningen: Allyl compounds react rapidly by the SN2 mechanism because the double bond can stabilize the transition by conjugation. För en månad sen hade jag inte förstått hälften av orden. Men nu försår jag precis vad meningen vill säga, och jag tycker till och med att det är logiskt!

Jag blev så taggad av att kemin kändes så rolig att jag började fundera på roliga sommarjobb. Jag googlade lite och hittade en beskrivning som lät fantastisk rolig! Labassistent på ett medicintillverkningsföretag. Det lät som att jag har tillräckligt med kompetens för det, jag skulle få komma in i ett riktigt lab som inte bara är i utbildningssyfte och jag skulle få känna att jag hade lite användning av det jag har lärt mig under året. När jag blev less på att plugga började jag tänka ut bra formuleringar till min ansökan, för att övertyga dem om att jag var bäst lämpad för jobbet. Bra att börja i tid liksom. Får bara hoppas att de behöver någon som jobbar hos dem i sommar, annonsen jag såg var inför höstterminen...

Ikväll har jag också träffat J och T! Åh vad roligt det var, och åh vad värdefullt det är med såna nära vänner! Jag bara önskar att vi skulle ha obegränsad tid att umgås. Ungefär som min och Js helg förra hösten, det känns som mitt drömscenario just nu. Men det är svårt när flera stressade människor med välfyllda scheman ska försöka hitta tid samtidigt.

Något som i alla fall är bra är att jag börjar komma ikapp mig själv lite nu. Jag är inte ikapp med pluggandet, inte ikapp med att träffa folk som jag vill, inte ikapp med allt annat som ska göras. Men jag är i alla fall ikapp med att andas, och det bådar gott inför alla andra aktiviteter. Dessutom har jag inte haft ont i halsen alls idag. ÄNTLIGEN!

Inga kommentarer: