torsdag 20 oktober 2011

Som min hjärna funkar dessa dagar


Inom kemin reagerar två ämnen med varandra om reaktionen ger en fördelaktig (lägre) energinivå jämfört med energinivån innan reaktionen. Ibland krävs det att man tillför energi för att reaktionen ska äga rum, för att energinivån ska kunna ta sig över en "kulle" (Transition state) för att sedan bli mer fördelaktig än den ursprungliga. Om energinivån efter reaktionen är mer ofördelaktig än den urspungliga, kommer inte någon spontan reaktion att ske.

Vissa männsikor ger energi bara genom att finnas i närheten. Andra människor kan suga energi bara genom att finnas i närheten. Ytterligare en variant är att personer kan ge mig energi bara jag kan uppbåda tillräckligt med energi för att interagera med dem. Bättre energiförhållanden ger större sannolikhet för spontana interaktioner. Tänk så allting hänger ihop! På både molekyl- och personnivå. I alla fall i mitt huvud ser denna reflektion precis ut som på bilden.

Och ja, jag tycker det är lite obehagligt att min hjärna kopplar så mycket den bara kan till kemi. Hjärntvättad som det verkar. Hur som helst så är jag glad över att det finns människor som ger mig energi utan att det ens krävs något Transition State.

Inga kommentarer: