onsdag 9 maj 2012

Dagens insikter

Jag har kommit fram till att:
  • Det är väldans mycket roligare att sitta och prata spanska med en spanskalärare i Guatemala än att sitta för sig själv och panikplugga inför någon slags examination i Sverige
  • Det är tråkigt att känna att man blir sämre på spanska under det år man pluggar språket. För mig känns det egentligen ganska naturligt, eftersom jag i början av läsåret precis hade avslutat min intensivkurs i spanska och jag inte har pluggat så mycket under året, men det vet ju inte mina lärare.
  • Jag längtar tills jag slipper slitas mellan olika saker jag borde göra. Ska jag plugga spanska, styra upp sektionsgrejer eller plugga elektronik? Beslutsångesten gör att det blir svårt att fokusera på en enda grej. Jag borde ju göra allt.
  • Jag längtar tillbaka till Guatemala.
  • Jag är nervös inför att sitta i en spanskakonversation i två timmar på fredag. I höstas var den här delen det roligaste jag visste, men nu känns det som att jag inte kan nånting men förväntas kunna massor. I höstas var det tvärtom. Jag längtar tills det är över.
  • Det är nog bra att köpa den där spanska grammatik-boken ändå. Jag har varit för snål hela året, men så har jag ju inte lärt mig någon grammatik heller. Hm.

Inga kommentarer: