lördag 26 maj 2012

Sommarprestationsångesten

Typiskt. Jag hade planerat att det här skulle bli en ganska helhjärtad plugghelg, eftersom det har varit ont om tid till pluggande i veckan. Men så drabbades jag precis av en sån där vad-gör-jag-egentligen-med-mitt-liv-hur-kan-jag-sitta-inne-och-skriva-labbrapport-när-det-är-såhär-härligt-ute-och-jag-skulle-kunna-uppleva-idylliska-stunder?-känslan. Och så tänker jag på alla jag vet som har valt att inte plugga ikväll. Varför ska vädret vara fantastiskt när man har mycket att göra för?

Jag tänkte att jag skulle bejaka min lust efter att göra något härligt ute genom att gå ut och plantera mitt lilla skott som har fått rötter nu. Full av energi gick jag ut med jord, omplanteringsburk och det lilla skottet. En minut senare var jag klar, och då var det bara att återvända tillbaka mot labbrapportskrivandet. Snopet.

Men jag har faktiskt upplevt en fin stund idag. Hela mitt Sydamerikaresesällskap kom över på fika, och så satt vi ute i gräset och drack kaffe och åt kakor. Jättemysigt och jättetrevligt, jag tror det var första gången vi sågs samtidigt alla fyra på över tre år.

Igår kväll var det också fint väder. Men då drabbades jag också av den här prestationsångesten över att få en härlig och minnesvärd kväll, och jag blev rädd för att välja fel aktivitet så att jag skulle slösa bort de bra förutsättningarna. Vad trött jag blir på den typen av prestationsångest! Det blev i alla fall bra, med bra stämning på brännboll, picknick vid dammen, kubb i sista kvällssolen och spelkväll inne när det blev kallt. På vägen hem gjorde jag studiebesök på fysikgränd, där det den här helgen är en stor fest som jag har hört talas om redan innan jag kom till Umeå. Kul att se, men jag var ganska nöjd med att bara se hur det var. Jag mötte flera som oroligt frågade mig om de var på fysikgränd, tydligen var det fler som ville uppleva storheten.

Jag tror det är den här prestationsångesten som gör att sommaren inte är min favoritårstid. Förra året slapp jag den genom att fly till Guatemala och uppleva något helt nytt och annat, men i år är det som upplagt för att jag ska hinna med mängder av sommaridylliska stunder. Hjälp, hur ska det här gå?

Inga kommentarer: