tisdag 17 januari 2012

I övermorgon

Nu är det så pass nära veckan att jag kan lämna diskandet av matlådor till efter tentan. Och jag kan sortera mina nytvättade kläder efter tentan. Om jag inte får ett ryck och gör det imorgon när jag är färdigpluggad vill säga. Det finns många bra känslor i den här efter tentan-längtan. Dels finns det en extra lång helg på andra sidan tentan, dels så känner jag att jag faktiskt kan ha ork att göra saker under denna fantastiska helg, jag orkar ha roligt, jag orkar träffa folk. Dessutom verkar det som att det väntar en relativt lugn och rolig period i skolan efter den fantastiska helgen, vilket innebär att det kan finnas tid till återhämtning och till att göra andra viktiga saker då och då. Och träffa vänner.

Jag ser fram emot en period då det inte gör något om man är trött en dag. Som det är nu vågar jag knappt vara någonstans där jag inte kan vara garanterad att få i mig kaffe, och helst socker också, för är jag trött en halv dag är det för mycket viktig tid som går förlorad.

Idag smet jag förresten från en föreläsning. Kanske första gången jag gör det utan annan orsak än att jag kände att den inte gav mig något. Jag fick snarare en lätt panik över att jag inte förstod något av vad föreläsaren sa. Paniken tog sig i uttryck i återkommande fnissattacker, något som verkade finnas hos ganska många i klassen. Det kändes lite jobbigt att smyga ut ur ett klassrum med 20 pers i, särskilt som en skrattattack tog mig i sin besittning precis i utsmygartillfället, men det var det värt. För när jag väl hade smugit ut så pluggade jag med min utsmitarvän, och helt plötsligt förstod vi vad vi borde ha lärt oss under den första veckan av kursen, och vi insåg att det var precis vad föreläsaren hade försökt säga idag. Se där.

Inga kommentarer: