fredag 27 januari 2012

Konsekvensen av dålig matinspiration

De senaste dagarna har jag varit ovanligt hungrig. Igår pratade min mage högt och ljudligt med mig redan klockan tio, trots att jag hade ätit samma frukost som jag har ätit varje morgon de senaste åren, precis innan jag gick till skolan. Oftast brukar den frukosten räcka till tolv. Idag åt jag mer frukost (det är så pinsamt med kurrande mage på föreläsningar!), åt tidig lunch, några kakor, men jag kände mig glupande hungrig bara tre timmar senare. En sån här hunger brukar antingen innebära att jag ska ha mens eller att jag håller på att bli sjuk. Jag tror inte på det första, men hoppas inte på det sista. Det är nog säkrast att sova tidigt ikväll.

En möjlig förklaring till min hunger skulle kunna vara att jag är inne i en period då jag tycker det känns så himla tråkigt att laga mat, vilket gör att jag slarvar något våldsamt. Jag kan sitta på mitt rum och knappt märka hur hungrig jag blir, för jag saknar inspiration till att fixa något att äta. Det enda jag spontant kan känna för att gå och fixa är mackor, men det känns inte riktigt som det bästa att leva av till varje måltid. Häromdagen gjorde jag varma mackor, det kändes bra att kunna lura systemet liksom. För varma mackor är ju mat.

Just nu är jag löjligt stolt över att jag har lagat mat i en timme och snart ska få äta något riktigt, som inte ens består av halvfabrikat. Heja mig!

Inga kommentarer: