söndag 29 januari 2012

Det ultimata födointaget

Idag var jag i kyrkan och hjälpte till inför ett event. Jag insåg att jag hade saknat det. Både att hjälpa till i kyrkan och att hjälpa till överhuvudtaget där man faktiskt kan vara till hjälp. Och inte bara känna sig bristfällig för att man inte orkar göra tillräckligt mycket. Men att koka lite ägg, skära lite gurka, ställa fram lite bröd och sedan plocka undan disken, till och med i vänners lag, det kändes så befriande. Jag överväger att satsa mer på att hjälpa till i såna sammanhang, men jag är rädd för att ta på mig för mycket bara för att jag har råkat haft en bra vecka.

Förresten så har jag kommit på det perfekta man kan äta. Förutom mackor så finns det faktiskt en sak till jag kan tänka mig att tillreda. Smoothies. Det är helt fantastiskt. Man kan äta det till frukost (kanske till mackor eller med lite havregryn i), till mellanmål (som den är eller med saker som mättar extra), som måltidsdryck (se till att använda mycket vätska så att den verkligen går att dricka), till efterrätt (om man fryser den blir det typ sorbet!) eller till snygg kvällsdrink (häll i ett snyggt glas och sätt i ett festligt sugrör, kanske slå i en skvätt bacardi?). Hur bra som helst. Dessutom så myser jag vid tanken på alla vitaminer jag får i mig, jag känner mig mätt på ett bekvämt sätt och får mitt sötsug stillat. Jag brukar mixa ihop en banan per person, en skvätt mjölk eller yoghurt, och så bär eller frukt, till exempel blåbär, hallon, lingon eller mango tills det blir gott. Kanske en mango eller typ 1-2 dl bär tror jag. Frysta bär gör att man får en kall drink (ibland typ kräm?) direkt! Råkar bären vara lite sura har jag i lite vaniljsocker, och vill jag ha mera smaker så har jag i kokosflingor. Idag blev det mellanmålssmootie och kvällsdrinksmoothie.

Plötsligt ser jag vad jag ska ha för mål i sommarens bärplockande.

Inga kommentarer: