söndag 12 februari 2012

Que fácil fue tocar el cielo la primera vez

Igår hade en guatemalansk facebookvän lagt upp ett youtube-klipp med en låt av Ricardo Arjona på sin sida. På sistone har jag lyssnat en del på just den artisten, och tänkte att det vore roligt att bli ledd till nya guldkorn, så jag klickade in mig på den, utan att egentligen förvänta mig en omkullkastning.



Först tyckte jag det var lite mysigt att titta på centralamerika-miljöer, men plötsligt ryckte jag till. Nämen titta där är ju ruinerna i Tikal, där har jag ju varit! Lite varmare i hjärtat tittade jag vidare. Efter en liten stund till började jag ana: är inte det där Antigua, där jag också har varit? Jo minsann, det var det! Jag var alldeles upprymd. Två platser på en gång liksom! Men det bara fortsatte, titta där, Lago de Atitlán! Där har jag också paddlat kanot! Och Semuc Champey! Och den där gungan som jag också hoppade från! Och till och med fästningen Castillo de San Filipe, där jag spenderade en eftermiddag för att fylla ut en dag. En representation av typ alla ställen jag var på, förutom Xela. Och så guatemalakläder från nästan det område där jag bodde, och så tortillas. Och kycklingbussar. Jag visste knappt var jag skulle ta vägen, vilket sammanträffande! (Att sammanträffandet av platserna förmodligen beror på att det är de populäraste turistresemålen i Guatemala väljer jag att inte tänka så mycket mer på.)

När man har tittat på sina egna bilder för många gånger säger de till slut inte så mycket om platsen, man ser bara bilderna. Därför var det helt fantastiskt att få se Guatemala igen från nya vinklar och i rörlig bild. Jag blir så himla lätt nostalgisk (varför inte njuta av resan tusen gånger i efterhand också liksom?!), så nu har jag suttit och tittat på det här videoklippet om och om igen. Och låten är ju fin också!

Och på tal om nostalgisk, idag har jag haft konsert med orkestern. Förra året när jag hade konsert vid den här tiden på året lånade jag Lonely Planet Guatemala på biblioteket under pausen mellan genrep och konsert, och på kvällen bokade jag flygbiljetterna. Oj oj.

1 kommentar:

Joee sa...

Hahaha, jag läste "Och till och med fästingen Castillo de San Filipe". Tänkte att det måste vara en fästing med personlighet och ett mycket långt liv.