söndag 19 februari 2012

Summeringar av helgen

Den här helgen skulle man kunna se tillbaka på på två sätt. Det ena sättet ser ut såhär:

- Jag har inte pluggat något.
- Jag har fortfarande inte lagat punkan på min cykel.
- Jag har inte sökt sommarjobb.
- Jag blev förkyld trots allt.
- En förkylning nu skulle kunna innebära en evighetsförkylning eftersom jag har för högt tempo.
- Jag har inte städat rummet så noga som jag hade tänkt.
Och jag som hade en hel helg på mig, hur kunde jag misslyckas med allt det här??

Det andra sättet att se på helgen ser ut såhär:

- Jag har i alla fall städat toaletten noga.
- Efter en lång tid av gruvande har jag till slut rensat vattenlåset.
- Jag lyckades vara frisk precis på den dag då skidvädret var fint, så jag fick åka skidor tills jag var nöjd.
- Att vara förkyld gör att jag inte kan träna, vilket gör att jag får mer tid över till annat.
- Jag var duktig nog att frånsäga mig massa sociala aktiviteter.
- Jag har tvättat.
- Jag har handlat.
- Jag var på en bra gudstjänst idag.
- Jag har fått vila lite.
- Jag har skickat flera viktiga mail.
- Jag har nästan skrivit klart ett brev.
- Jag har vältrat mig i spansk film och musik, vilket är bra för min språkutveckling.

Det är så mycket roligare att se på helgen på det andra sättet. Så jag tror jag väljer att göra det, även om en liten röst i mig, som faktiskt låter rätt klok, säger åt mig att jag borde börja ta plugg och sommarjobbssökande på allvar någon gång. Hm. Imorgon kanske. Ny vecka, nya tag.

Inga kommentarer: